torsdag 27 oktober 2011

Liv till varje pris?

                                                         * bild från morgueFile.com


Det finns bra dagar och det finns dåliga dagar.
Det finns dagar då livet ler emot oss och allting bara flyter på.
Och så finns det de där andra dagarna.
Som vi alla möter. Och måste hantera på ett eller annat sätt.

Det finns bra dagar när arbetet som sjuksköterska är helt fantastiskt. När det faktiskt känns som att man måste ha världens bästa jobb. Dagar när man bokstavligt talat är med om att rädda liv.
När man ser ett hjärta som slutat slå vakna till liv. Dagar när man kan göra skillnad. Lindra smärta.
Dagar när man hinner med och räcker till och når fram.

Och så finns det de här andra dagarna.
När mötet med alltför många både unga och gamla svårt sjuka patienter berör alldeles för mycket och kryper in under huden och biter sig fast. Dagar när berättelser om hur sjukdomar slagit sig ner och tagit plats i en kropp som fortfarande vill dansa och springa och hoppa av glädje tynger och bränner som eld.
Dagar när livet tar så tvära kast att man har svårt att hinna hämta andan.

Och så dessa mardrömslika dagar när man måste göra ett jobb som inte känns värdigt. Dagar när man måste slita och dra i en ömtålig och skör och värkande kropp. Dagar när man måste rycka och sticka och klä av någon som bara vill bli lämnad ifred och få somna in i lugn och ro.

Det oroar mig och bekymrar mig att vi är så vansinnigt rädda för döden att vi till varje pris måste rädda liv. Inte helt sällan skickar man in patienter som ligger på en palliativ avdelning och är svårt sjuka i obotlig cancer för att vi ska rädda deras liv. Patienter som man har ordnat en plats för för att de ska kunna få somna in i lugn och ro med sina nära och kära i sin närhet på ett värdigt sätt och med tillräcklig smärtlindring och omvårdnad.
De skickar man in till akuten för återupplivning.
Var ligger värdigheten i detta? Respekten?
För den som någon gång har varit på en akutmottagning vet hur kaotiskt det kan vara. Vissa dagar kan det te sig som en krigszon. Det är fullt kaos. Vi har hårda, smala britsar och ett ytterst litet antal rum.
Det finns inte tillräckligt med personal och det är ofta ett väldigt oväsen.

Och ändå. Det är ett förfärande antal händer som jag har hållit i på ett bås eller i en korridor på väg någonstans när någon dragit sitt sista andetag. Det är ett förfärande antal kinder jag smekt farväl i någon vrå på akuten.

Jag har skrivit om det förut. Om den evige följeslagaren som vi alla dras med.
Missförstå mig inte nu. Jag älskar att rädda liv. Men inte till varje pris.
Vi måste våga släppa taget. Vara lite modigare och möta rädslan.
Och låta de som är sjuka och har ont få bestämma själva.
För den som är sjuk är kanske inte alltid livet att föredra. Ibland kan döden komma som en befrielse.

Alla borde ha rätt att få dö i värdighet omgivna av sin familj och sina vänner när det finns möjlighet till det.

10 kommentarer:

Anneli Sjögren sa...

Håller helt med dig i dina funderingar!
Du skriver så bra, och om viktiga ämnen!!
Nu var det tyvärr länge sen jag var in här och läste...! Jag försöker respektera mig själv och min stora trötthet, för jag varken hinner eller orkar vara lika aktiv med att läsa och kommentera längre - till min stora sorg!
Men jag tittar in då och då och läser - även om jag inte alltid orkar kommentera!!
Ha det så bra!!

kjell sa...

Visst kan man undra ibland över meningsfullheten i att till varje pris upprätthålla en livsgnista som är dömd att ta slut inom kort. Tanken om dödshjälp är en etisk svår balansgång men som du skriver om att till varje pris hålla fast vid ett liv som egentligen redan är slut kroppsligt sett är inte rättvist vare sig mot den sjuke eller dennes familj. Många har ju själva också en innerlig önskan att få somna istället för att bli liggande som ett kolli och känna sig som en belastning.
En kanske tidigare aktiv människa som får avsluta livet med att tyna bort är definitivt inget värdigt avslut och det är tragiskt. Förstår att du får uppleva mycket av detta i ditt arbete.
Din smekning av handen eller bara beröringen kan betyda mycket för den som får det.
jag önskar dig en fin fortsatt dag och en skön helg

Yohanna i Las Palmas sa...

Åh så bra skrivet. Nu satt jag här och blev tårögd mitt i all fredagsstämning.

Kom hit på en länk från en som rekommenderat din blogg och kikade lite.
Jag träffade nyss en kompis från barndomen som berättade att hon numera jobbar som sjuksköterska i en ambuland. En tid i ambulansen och sedan en tid på akuten.
Hon berättar som du om underbara saker OCH om inte så underbara.

Hälsningar
Yohanna, som kommer tillbaka och kikar ;)

nurseblog sa...

Hej Anneli!

Tack fina du!
Åh, vad bra att du verkligen respekterar dig själv och lyssnar till vad du hinner och orkar. Tror vi alla skulle må lite bättre om vi tog oss tid att lyssna inåt och ta lite större hänsyn till oss själva. Vi vill så mycket och vänder ut och in på oss själva för att kunna räcka till. Men vi behöver fylla på med ny kraft emellan varven. Och ta oss tid att vila. Ibland tror jag det bästa vi kan göra är att helt enkelt acceptera att vi inte har möjlighet att hinna eller orka med allt vi vill göra. Eller kunna leva upp till alla krav vår omgivning har på oss.

Gör absolut ingenting om du inte hinner eller orkar kommentera! Så roligt att du vill titta in här då och då!

Önskar dig en fin helg!

nurseblog sa...

Hej Kjell!

Det får mig att gråta. Ligga sömnlös. Nu tänker jag inte på direkt dödshjälp utan mer på dilemmat att starta hjärtlungräddning på en svårt sjuk patient som vårdas på en enhet för vård i livets slutskede. Där man har fått plats på en enhet för att få somna in smärtfritt i lugn och ro. För mig är det fullständigt obegripligt att man inte kan ge dessa människor den vård de är där för och förtjänar. Hjärtlungräddning är en rätt brutal behandling, speciellt för en sjuk och skör kropp.

När det gäller dödshjälp vet jag inte riktigt var jag står. Riktigt svår etisk balansgång. Tror det måste avgöras från fall till fall. Skulle personligen ha väldigt svårt att jobba med dödshjälp.

Efter en riktigt tuff natt på akuten är jag nu ledig i helgen och ska åka iväg på spa med väninna!! =D
Ser fram emot det.

Önskar dig en riktigt fin och skön helg!

nurseblog sa...

Hej Yohanna!

Vad kul att du hittade hit, varmt välkommen!
Ja, det är verkligen en berg-och dalbana att jobba med akutsjukvård. Man vet aldrig från den ena minuten till den andra vad som kommer att hända. Det är lite av charmen att jobba med det. Men också baksidan. Vissa dagar undrar man vad man tänkte när man sökte sig till det här yrket...

Hoppas du får en fin helg!

Anneli Sjögren sa...

Nu har jag svarat på din kommentar på min blogg!! Välkommen in för att läsa den!! (Om du inte får den på mailen alltså..!!) :D

nurseblog sa...

Hej Anneli!

Har varit in på din blogg och läst, tack! =)

Bengt sa...

Oj, vilken stor och svår fråga. I grunden borde ju varje människa ha den självklara rätten att bestämma över sitt liv. Helt och hållet. Även om det handlar om liv - och död. Men inställningen att liv till varje pris ska räddas verkar så bergfast inpräntat i människans skalle. Sedan finns det ju länder med dödsstraff. Det ligger lite vid sidan av. Men går ju totalt på tvärs mot inställningen på djupet i människans hjärna: att RÄDDA liv. Det som har berört mig mest kring livets slutskede är annars tv:s Ulla-Carin Lindquist och hennes sista tid i ALS.

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Det är verkligen en stor och svår och obehaglig och viktig fråga. Människor borde ha rätt att få bestämma över sitt eget liv. Fast så finns det alla dessa om och men och kanske som försvårar saken. När man inte kan bestämma själv på grund av olika orsaker, vem ska då ta över befälet över ens liv? När man inte kan uttrycka vad man vill och önskar och hela ens liv vilar i andras händer, vad är då det "rätta" att göra? Det är verkligen inga lätta frågor. Men hjälp vad viktiga att hitta någon sorts svar på. Tror man måste ta ställning i varje enskilt fall, det går inte att hitta ett enkelt svar som ska gälla generellt och för alla.

Dödsstraff är förfärligt tycker jag. Det kan inte vara rätt att ett samhälle kan ta livet av sina medborgare. Vad de än har gjort. Ibland får ju också oskyldiga sätta livet till.

Att läsa Ulla-Carin Lindquists bok och att se filmen berörde mig också på djupet och fick mig att gråta floder. Liksom en hel del av de öden de människor jag möter dagligen på jobbet drabbats av.

Önskar dig en fin dag!