torsdag 21 juli 2011

Med rätt att byta


Vi är så väldigt utsatta.
Speciellt om vi blir sjuka eller om vi råkar ut för en olycka.
Om vi blir plötsligt blir beroende av sjukvård och behandlingar och mediciner för att få ett drägligt liv och ha en chans att överleva.
Många blir helt och fullständigt utlämnade till sin ansvarige läkare.
Och till den vårdpersonal som råkar jobba just då, den dagen.
Och alltför många gånger vågar vi inte säga ifrån, eller ifrågasätta, eller diskutera eller framföra våra egna funderingar och åsikter och önskemål. Många gånger tror vi att vi måste acceptera att vi blir behandlade hårdhänt och ilsket, respektlöst och oengagerat, utan empati och medmänsklighet.
Men det är inte sant.
Vi har alltid rätt att byta.
Bytesrätt gäller även inom sjukvården.

Det är just när vi är sjuka och svaga och kanske helt beroende av andra som det är så viktigt, rent av livsviktigt, att vi blir bemötta med kärlek och respekt och värdighet. Det är just när vi har ont och är oroliga för framtiden och när vi inte kan klara oss själva som det är så viktigt att vi har en kontakt med sjukvården som fungerar och känns bra. Och det är just när vi är svårt sjuka eller skadade som vi behöver en kompetent och professionell vård som inte förminskar oss eller försvagar oss ytterligare.
Och det är just när vi är i så stort behov av det som vi också har svårigheter att orka säga ifrån. Tyvärr.

Men det är bara att inse.
Trots att läkare i Sverige har samma grundutbildning kan det vara en milsvid skillnad mellan deras kompetens och deras förmåga att bemöta patienter.
Och trots att sjuksköterskor i Sverige har samma grundutbildning bakom sig skiljer det sig enormt mellan deras kompetens och förmåga att bemöta patienter.

Det här gör förstås att vi blir väldigt utsatta när vi blir sjuka eller skadar oss.
Det skiljer i kompetens och hur vi blir behandlade, hur vi blir bemötta och hur vi blir omhändertagna.
Många gånger är det personbundet.
Det här gör att vi måste våga säga ifrån.
Vi har rätt att byta läkare. Vi har rätt att bli behandlade med respekt.
Att bli tagna på allvar.

Igår, i det fina mötet med en svårt sjuk man på jobbet, blev jag så oerhört ledsen när han anförtrodde mig om hur han blivit bemött och behandlad. Hur man hade gjort honom illa till både kropp och själ. Läkaren på akuten ordnade så att han äntligen skulle få byta läkare och sjukhus. Men den här mannen hade redan lidit i flera år.

Vi måste våga bli tuffare. Säga ifrån.
Vilket i och för sig inte är en lätt sak när man är svag och trött och sjuk. Men om vi känner att vi inte blir behandlade och bemötta med respekt och omtanke, eller om vi inte har förtroende för den personal som tar hand om oss, eller om vi inte får den vård vi så väl behöver, så måste vi komma ihåg.
Att sjukvården är faktiskt till för de sjuka. Att forskning utförs för att kunna göra sjuka friska igen. Att läkemedel tillverkas för att kunna bota och lindra. Och att sjukvårdspersonal och läkare utbildar sig för att kunna bota och lindra.

Sjukvården är alltid till för att hjälpa, inte stjälpa.
Sjukvården är till för att lindra och hela, inte skada.
Vi har alltid rätt att byta läkare, byta vårdcentral, byta sjukhus.

Och ju fler som tar mod till sig och vågar det, desto större krav ställs det också på läkare och vårdpersonal. desto större krav ställs det på vårdcentraler och sjukhus.
Då kanske vi kan åstadkomma en förändring.

Så att ingen någonsin mer i tysthet ska behöva genomlida flera år av felaktiga behandlingar, eller av respektlöst bemötande, eller av smärtor som ingen tagit på allvar.

7 kommentarer:

Ansibecki sa...

Som patient (om man nu inte är den där högljudda typen med attityd) tror man nog att det är en själv det är fel på om man inte får den hjälp man behöver. Eller om man inte blir bemött med respekt. Vad fint att ni hjälpte mannen att byta sjukhus och läkare.

Bengt sa...

Höga betyg - då blir man/kan man bli läkare. Så var det förr och så är det väl nu också. Det här med läkare som inte passar som läkare är väl smått en "klassiker".
Det här med bytesrätten är väl ändå rätt så okänt. I alla fall när det gäller äldre hänger det nog många gånger på de anhöriga och deras initiativförmåga (?).
När det gäller bemötande i vid mening har vi ju också lex Sarah. Själv minns jag inte exakt vilka områden inom omsorgen/vården den täcker.
Jag kommer ihåg en intervju med HSAN-chefen för bara ett par år sedan. Ärendena varierar ju förstås starkt. Men jag tyckte inte riktigt om hennes attityd. På henne lät det som att HSAN mer var en sorts klagomur, dit man kunde vända sig mest för att "lätta på trycket".
Fast å andra sida. Som lekman måste man ju erkänna att även vårdpersonal rimligen bör ha "dåliga dagar", liksom alla andra. Bara de dåliga dagarna inte blir alltför dåliga och att de inte infaller alltför ofta ...

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Ja, tyvärr är det nog så. Och många av de svårast sjuka patienterna är också de mest ödmjuka och tacksamma och tystlåtna.
Ja, han hade tur och träffade en riktigt bra läkare hos oss. En som tar sig tid och som har empati och omsorg. Jag önskar bara att denna man hade sluppit lida så länge. Eller jag önskar förstås att han hade sluppit lida överhuvudtaget.
Ibland är det fullständigt förkrossande att möta det ena sorgliga människoödet efter det andra, alla med sin egen historia att berätta. Och vi hinner inte alltid lyssna. Tyvärr är det alldeles för sällan vi har tid med det.

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Jo det är nog så fortfarande. Det är hårda intagningskrav och alldeles för få platser för att matcha behovet av läkare i Sverige, så nuförtiden pluggar många utomlands. Siffror så höga som uppemot femtio procent av de läkarstuderande får sina legitimationer i andra länder.

Tyvärr så är nog bytesrätten okänd för de allra flesta. Och en hel del av de patienter jag möter har inga anhöriga. Deras väl och ve ligger helt i utomståendes händer. Skrämmande nog, med tanke på hur verkligheten ser ut.
Och många i den äldre generationen hyser en enorm respekt för sin läkare. Det gör det hela extra svårt om de ska byta. I många fall måste det ha gått riktigt långt innan någon vågar yppa att han eller hon inte är nöjd med sin läkare.
Lex Sarah gäller alla som jobbar med att ge service eller omvårdnad till äldre personer eller till människor med funktionsnedsättning.

Visst måste vårdpersonal också få ha dåliga dagar. Men man kan vara dålig på så många olika sätt.
Och en del sätt handlar mer om en attityd eller inställning till människor än om att ha en dålig dag ibland. Och ibland är det tyvärr bara en skrämmande brist på kompetens. Och när någon inte sköter sitt jobb på ett bra sätt, är det viktigt att det uppmärksammas. Så att det kan åtgärdas. Hur nu det ska gå till...

Anneli Sjögren sa...

Talessättet: "Man ska vara frisk för att orka vara sjuk" kommer osökt till mig...!
Jag är en mycket besvärlig patient som ifrågasätter ALLT!! Jag vill inte äta mediciner och argumenterar ofta för min sak med läkare och sjuksköterskor. (Jag vill alltid försöka bli frisk med naturmedel i första hand). Många gånger har jag nästan tyckt synd om de stackars läkare som får mig till patient..!! MEN; att jag är en envis "kärring mot strömmen" berättigar inte till att behandla mig illa eller se ner på mig som jag ibland upplevt att vissa gör! Jag kan en hel det om naturmediciner/örter/homeopatmedel och varför ska min kunskap värderas sämre än läkarnas??
Placebo vet varenda vårdpersonal att det fungerar, men varför verkar de flesta inte fatta att nocebo är lika viktigt att ta hänsyn till??
Om jag är misstänksam mot en medicin - och framför allt dess biverkningar - så tror inte jag att den hjälper lika bra som om jag var helt trygg med att medicinen verkligen är bra för mig!
Vad tror du om det?

nurseblog sa...

Hej Anneli!

Det är nog tyvärr mitt i prick det där talesättet. Och det är helt rätt och bra och klokt och väldigt sunt att du ifrågasätter. Det bör vi alla göra. När det gäller vård och behandling och mediciner och undersökningar är det jätteviktigt. När jag var relativt ny som sjuksköterska hade jag en patient som ifrågasatte en medicin som är en av de vanligare i vårt land. Hon ville veta varför hon skulle ta den och vilka biverkningar den hade osv. Jag var tvungen att gå och läsa på. Och sedan den dagen har jag insett att några av mina allra bästa lärare på min väg mot att bli en bättre sjuksköterska är just frågvisa patienter. Deras frågor och funderingar får mig att hela tiden vilja läsa mer och förstå mer och behärska mer och veta mer. Det är annars lätt att bli slö och stagnera, att strunta i att uppdatera sig eller utvecklas.

Jag tror att medvetenheten om nocebo ökar inom vården mer och mer. Det är minst lika viktigt att ta hänsyn till om man inte tror på att en medicin hjälper som om man tror att den hjälper. Medicin och behandlingar måste alltid erbjudas som ett alternativ, inte som den enda vägen. Alla måste få välja själva, utan att riskera att bli illa behandlade.
Jag tror att vi måste sluta tänka så fyrkantigt och standardiserat när det gäller behandlingar och vård. Vi är alla olika och jag tror att vi måste börja ta hänsyn till det. Alla reagerar olika på olika mediciner. Ändå har vi alltid en standarddos. Som ska funka på de flesta. Inom vården har man ändå så sakta börjat öppna upp för olika alternativa behandlingar som t ex yoga för hjärtsjuka som har haft gott resultat. Mycket positivt tycker jag!

Hoppas du har en fin dag!

Unknown sa...

Hej,

Jag hittade din blogg nu, och jag måste bara fråga - hur gör man om man vill byta sjukhus i en pågående utredning? Jag har en väninna som blir så sanslöst nonchqlant hanterad att hon i princip tappat livslusten. De håller på med en neurologisk undersökning, och trots att de hittat avvikelser i hjärnan i dec -14 - så är inte utredningen klar. De har hittat en liten tumör på hypofysen och lillhjärnan är förskjuten 7 mm, de har bekräftat högt tryck i hjärnan, hon fick bekräftat att de skulle operera in en shunt för att synnerven var svullen och de ville rädda synen, och försöka få bukt med huvudvärken - bara för att idag få ett samtal från sjukhuset om att de har "ändrat sig", och inte ska operera utan fortsätta utredningen. Det är andra gången de har planerat in ingrepp bara för att dagen innan få ett samtal om att det inte blir av. Hon får vänta i månader på varje nytt steg, trots att hon hår på full dos Citodon för att ens kunna ta sig upp ur sängen. Hon är 36 år, går med rullator och har hemtjänst - och ingenting händer.
Vi är så frustrerade - men vet inte vad göra. Kan du guida oss?