måndag 18 juli 2011

Helt utan start- och landningsbana

                                                                     * bild från wikipedia


För de allra flesta av oss är vårt hem en trygghet i våra liv, en startpunkt och en utgångspunkt för varje ny dag, en underbar viloplats efter en lång dags arbete, en oas där vi fyller på med nya krafter och en källa till glädje och ro och harmoni. Vi har vår alldeles egna skyddande plats på jorden, vår egen lilla vrå, där ingen kan nå oss om vi behöver och önskar och längtar efter att få vara ifred. Vi har ett ställe där vi kan förvara våra kläder och våra prylar, där vi kan laga vår mat och dricka vårt kaffe i lugn och ro och ett ställe där vi kan tvätta av oss så ofta vi vill. När vi vill.
Våra minnen av ett helt liv finns samlade i vårt hem.

I mitten och i centrum av våra liv ligger vår start- och landningsbana, vår hangar och vår destinationsort.
Det ställe där vi kan sparka av oss skorna, ta på oss våra skönaste kläder och bara slappna av och vara oss själva.

Men så finns det de som inte har något hem alls.
Det finns de som är helt utan start- och landningsbana.
Det finns de som vilset måste vandra runt i tillvaron och som inte har någon fast punkt att utgå ifrån. Det finns de som inte har något ställe att återvända till när det börjar skymma på kvällen.
Och som inte har någonstans att sova.
Det finns de som har allt de äger och har i den där resväskan de ständigt släpar på eller i de plastkassar de bär. Det finns de som använder tidningspapper som en värmande filt under natten.
Det finns de som inte har några hemnycklar eller ett ställe att gömma sig i för omvärlden när allting blir för påfrestande runt omkring.

Jag stöter på dessa människor då och då i mitt arbete. Och jag har träffat dem och för ett ögonblick skådat in i deras verklighet under min praktik hos Teamet för Hemlösa här i Stockholm. Och det är en skrämmande och bister och fullständigt omskakande verklighet.

Och visst.
Många av de hemlösa har problem med droger och alkohol och även psykiska sjukdomar.
Men inte alla. Och i en hel del fall är det inte så självklart och säkert vad som kom först. Om problem med droger orsakat hemlösheten eller om det utsatta och hårda livet som hemlös gjort att man börjat med droger för att uthärda tillvaron.
Jag har sett exempel på alla varianter.
Många av dessa hemlösa står på den absolut yttersta kanten av tillvaron och riskerar att falla när som helst.

Hemlösheten är en tung och obehaglig och besvärande fråga.

Men tanken slog mig igår när jag mötte en proper, nykter och välsminkad kvinna som släpade allt hon ägde och hade efter sig, att det måste vara så oerhört tungt och påfrestande att leva så i vårt samhälle. Där så mycket kretsar kring våra hem.
Och i ett land där kylan lamslår landet under vinterhalvåret.

Det är en svindlande och skrämmande tanke att försöka sätta sig in i hur det skulle kännas att inte ha något hem. Att vara tvungen att sova i trappuppgångar eller slumra på någon bänk nere i tunnelbanan.

Och jag fylls av en enorm tacksamhet över att jag har ett ställe som jag kallar för mitt hem och som alltid tar emot mig. Att jag kan låsa om mig om natten och koka te när jag har lust. Att jag kan duscha och laga mat och ägna mig åt musiken när andan faller på. Och att jag kan svepa in mig i varma filtar när jag fryser och ta ett glas vatten om jag blir törstig.

Det är så lätt att glömma bort att vi faktiskt har det ganska så bra.
De allra flesta av oss.

6 kommentarer:

Anneli Sjögren sa...

Usch!! Det är hemskt att ett rikt land som Sverige ens har några uteliggare!! Det borde vara bortom våran värdighet!! Och USA ska man ju inte tala om....!
När jag ser en uteliggare blir jag alldeles ledsen och vill bara ta hem vederbörande, ge honom/henne ett varmt bad, en god måltid och en renbäddad säng att sova i!!
Men så beter man sig inte i det här landet, och även om man gjorde det så skulle jag nog egentligen inte våga...! Inte heller kan jag ta på mig det ansvaret...! *Suck*

Men nu över till nånting HELT annat; mitt svar på din kommentar på min blogg:
Hallon är så himla gott, och för mig som äter enligt LCHF (Veggie style) funkar det ju hur bra som helst eftersom det inte har så mycket kolhydrater!! :D
Vi hoppas också att igelkotten kommer tillbaka! Den var så söööt!! :D

Ansibecki sa...

Ja, fy vad bra vi har det. Och så klagar man på att hemmet inte är så perfekt som man vill ha det. Och jag är nu inne i en period när jag aldrig får vara ifred när jag är hemma (barnen är extremt mammiga). Så jag tycker inte hemmet är så avslappnande. Men oj vad bra jag har det som har ett hem. Hur många fel jag än kan hitta på det så är det ju tusen gånger bättre än att inte ha ett hem alls. Skönt att få saker satta i lite andra perspektiv ibland. Tack :)

Ha en fin dag!

Bengt sa...

Ett civiliserat land ska inte ha några uteliggare. Borde inte ha. En bostad är en grundläggande mänsklig rättighet. Borde vara. Närbesläktat är ju det ökande antalet tiggare här i landet (eller bara Sthlm?). Liknande utveckling finns i de större städerna i Norge & Finland, har jag förstått efter nordiskt bloggläsande. Verkar vara en "amerikansk" utveckling i Norden, med ökade klyftor. Och ökade klyftor leder även till allmän oro, allmän instabilitet i samhället. Om det sistnämnda lär det t o m finnas någon vetenskaplig "modell" som jag länge tänkt att sätta tänderna i ...

nurseblog sa...

Hej Anneli!

Ja, det är verkligen hemskt. Dessa människor hamnar i en ond cirkel som många gånger är riktigt svår att bryta. De flesta lyckas inte. Min tid i teamet för hemlösa var verkligen riktigt obehaglig. Jag kände det som om jag befann mig i en annan stad. Jag kände inte igen det Stockholm som jag fick se och uppleva. Dessa människor lever verkligen på skuggsidan. Ingen vill ha härbärgen för hemlösa på sin gata. Så de finns på bakgator och i mörka gränder. Jag fick gå emellan två vana teammedlemmar hela tiden eftersom miljöerna vi vistades i var så farliga. Dessa miljöer där man erbjuder hemlösa logi för natten mot betalning (och krav på nykterhet och drogfrihet) är inte direkt några ställen som en vanlig person skulle våga vistas i. Jag skulle nog personligen vilja ta mig minst en drink innan jag kunde närma mig ett sånt ställe...

Ja man önskar att man kunde ta hem folk ibland och pyssla om dem lite.
Vi brukar duscha de hemlösa när de kommer in till oss på akuten, och ibland får de sova på en brits och så får de lite fika. Men det räcker ju inte tyvärr. Det är en droppe i havet, det lilla vi kan hjälpa till med.

Hoppas du får en fin dag imorgon!

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Jag blev bryskt påmind om hur bra jag har det när jag mötte den hemlösa damen. När jag samtalar med hemlösa är jag tvungen att bita mig i tungan hela tiden för det slinker automatiskt ur mig saker som syftar på HEM på ett eller annat sätt. Man märker det när man är tvungen att tänka sig för. Många gånger har jag blivit rättad och påmind av de hemlösa. Och då inser jag alltid hur grundläggande det är att få ha sitt eget hem.

Det är väldigt nyttigt och tankeväckande att bli påmind ibland om att man faktiskt har det rätt så bra, trots allt.

Hoppas du mår bra och att du får en fin dag imorgon!

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Det borde verkligen vara en grundläggande mänsklig rättighet att ha tillgång till en bostad. Speciellt på dessa breddgrader där snö och kyla härskar under vinterhalvåret. Det är förfärligt att prata med dessa människor och höra om hur de försöker överleva kylan och nätterna och hur ofta de blir utkastade och misshandlade och hånade. Jag orkar nästan inte höra, det är svårt att ta in hur livet har blivit och hur vardagen ser ut för en del människor.

Tiggarna är nog hemlösa en del av dem. Och en del andra är ren och skär affärsverksamhet vad jag har förstått. Och det är inte helt lätt att upptäcka skillnaden. En läkare på jobbet har alltid några paket färdigbredda knäckemackor i väskan att ge till tiggare. Det är en suverän idé tycker jag, om man nu känner att man vill ge något...

Jag vet inte hur det ser ut i andra städer i Sverige, men jag kan tänka mig att tiggandet är mer utbrett här i Stockholm.
Det är bara för sorgligt att klyftorna ökar. Det borde gå åt andra hållet. Vi borde ha lärt oss vid det här laget. Kan man tycka.

Hoppas du får en fin dag imorgon!