tisdag 26 juli 2011

Som en droppe av rent och friskt vatten

                                                             * bild från wikipedia


Vi tror att det inte spelar någon roll.
Att det vi säger och det vi gör faktiskt är så obetydligt att det inte räknas.
Att det inte märks. Och vi anar inte att våra vassa ord lämnar djupa sår efter sig.
Och vi vet inte att den spontana kram vi gav vår vän fortfarande värmer henne under sömnlösa nätter. Och vi ser inte att vår arbetskamrat funderar på det där vi sagt för så länge sedan och som fortfarande skaver och gör ont och irriterar. Och att vi faktiskt förhindrade ett självmord den där dagen då vi stannade och pratade med den där berusade mannen på bänken.

Och vi vet inte att den tröst vi gav häromdagen upplevdes så ljuvlig och underbar och livgivande som om den var en droppe av rent och friskt vatten på en uttorkad och sprucken tunga.
Och vi har ingen aning om att vi används som ett avskräckande exempel i vissa sammanhang.
Och som ett lysande föredöme i andra.

Vi tror att vi obemärkt passerar förbi världen och att vi inte lämnar det minsta spår efter oss. Vi tror att allt det vi säger bara försvinner bort i tomma intet. Att alla dessa ord vi sagt och viskat och skrikit och stammat fram och ibland basunerat ut från hustaken bara löses upp och blir till ingenting bara för att tid passerar och vänner passerar och olika miljöer passerar och för att vi själva glömmer bort vad vi sagt där och då. Och vi tror att allt det vi gör eller allt det vi låter bli att göra bara påverkar oss själva i våra egna liv.

Men där misstar vi oss.
Vår närvaro i andras liv kan friska upp som en droppe av rent och friskt vatten en stekande het sommardag.
Och vår närvaro i andras liv kan skaka om och väcka till liv och skrämma bort.

Det är så lätt att vi glömmer bort vilka vi är. Vi glömmer bort att vi faktiskt påverkar och vi inspirerar och vi engagerar och vi förändrar allt där vi går fram i vårt liv.
Vi gör skillnad. Betydligt mer än vad vi tror. Betydligt mer än vad vi kan ana.
Och antagligen betydligt mer än vad vi skulle vilja ibland.

Det spelar roll. Det spelar roll vad vi säger till grannen vi möter i trappuppgången.
Det spelar roll om vi hälsar på våra kollegor när vi kommer till jobbet på morgonen eller om vi surmulet låter bli att göra det. Det spelar roll om vi älskar vårt arbete och fylls av glädje och energi när vi arbetar eller om vi hatar varje minut av det och känner oss utmattade och slutkörda och urholkade. Och det spelar roll om vi ser någon fara illa och vi låter bli att göra något åt det. Det spelar roll hur vi beter oss mot varandra och det spelar faktiskt roll vad vi säger.

Och i dessa dagar när ondskan ännu en gång har visat oss sitt fula ansikte så kan vi påminna oss om att vi kan göra skillnad. Vi kan finnas där när någon behöver oss.
Vi kan välja att visa vänlighet och kärlek och omtänksamhet istället för att irritera oss på småsaker som ändå inte betyder något.

Överallt där ondskan visar sig följer outsäglig sorg och vanmakt och smärta och ilska i dess fotspår. Och vi står förvirrade och förtvivlade och handfallna och skakade och vi vet inte hur vi ska hantera det vi ser och det vi hör. Och det verkar fullständigt obegripligt och omöjligt att förstå hur jorden ens kan fortsätta sitt eviga snurrande runt sin axel när ondskan har slagit till.
Och hur livet bara kan fortsätta. Som om ingenting har hänt.

Det spelar faktiskt roll vad vi gör och hur vi går vidare.
Varje dag har vi möjlighet att göra skillnad.
Vi kan sträcka ut en hand till den som skådat in i ondskans ansikte och blivit bränd och skrämd. Vi kan hjälpas åt att bära dem som inte orkar ta ett enda steg till.
Vi kan visa mod och stanna kvar och lyssna när någon behöver få prata om vad som hänt.

Och vi kan välja att bli medvetna om att vi faktiskt påverkar andra runtomkring oss med det vi säger och med det vi gör.

6 kommentarer:

Bengt sa...

Ja, visst är det de små tingen i vardagen som kan göra den stora skillnaden. Och på sätt och vis kan man väl, om man spetsar till det, se hela mänskligheten på drygt sex miljarder människor som byggstenar i en och samma kropp.
Samtidigt ... "Den leende mördaren - ett reportage om ondskan i vår tid". Läste på 90-talet den då nyutkomna boken av Malmöjournalisten Per Svensson. Ann Heberlein ska förra året ha gett ut en liknande bok. Ska läsa den också. På något sätt tror jag att det är naturligt för människan att i alla fall försöka få förklaringar på det oförklarliga.
Kanske går norska folkets reaktion på det som hänt nu in i en ny fas: ren ilska, bland många. Till skillnad från en naturkatastrof, som tsunamin 2004, finns det ju nu en person att rikta ilskan mot ...
Hittills har annars det norska folket hanterat katastofen på ett väldigt hedervärt sätt. I hög grad inklusive landets ledare.

Anneli Sjögren sa...

Jag har många gånger fått bevis på att det du skriver i ditt inlägg här verkligen stämmer - och det har nog egentligen de flesta av oss om vi tänker efter!! Klart att vi gör skillnad - ALLIHOPA - på gott och ont!! Det gäller att försöka tänka efter vilka sorts avtryck vi vill lämna på vår färd genom livet!

Här kommer svar på dina kommentarer på min blogg:
1. Det låter som en bra plan!! Kantareller kan man inte få för mycket av!! :D
Ha en fantastisk semester!!
2. Ja, tur det!! Och tur att vissa saker går att skjuta på så att man kan välja något annat om tillfälle erbjuds!! Som jag gjort idag!! :D Jag hade egentligen planerat att "göra lite nytta", men min son Adrian ville så gärna åka till en kompis vars mamma är min kompis, så då gjorde vi det!! Och det jag planerat för denna dag får jag göra ikväll och imorgon istället!! Det funkar för mig!! :D Vi hade en jättehärlig dag hos våra kompisar!!
Hoppas att du också haft en fin dag!!

Anneli Sjögren sa...

Oj! Jag upptäckte först när jag precis klickade iväg min förra kommentar att det går att klicka i den lilla rutan så att man får uppföljningskommentarer till sin mail, så jag gör det nu!! :D
Jag har också gått tillbaka till alla mina kommentarer och läst dina svarskommentarer!! Bättre sent än aldrig!! :D

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Oftast är det verkligen just de små sakerna som gör hela skillnaden. Det kan vara det där leendet vi får av en fullständig främling som får oss att ta nya tag, eller ett kort samtal från en vän som bara vill höra hur vi mår, eller att någon frågar hur det gick om vi snubblar till och faller.

För några dagar sedan hade jag en patient som hade brutit sin handled ganska illa och uppenbarligen hade väldigt ont. Men hon var tuff. Medan jag satte nål och gav smärtlindring så frågade jag hur det hade gått till. Och hon berättade att hon halkat i en stor butik här i Stockholm. Det var fullt med folk. Men ingen hade kommit fram och hjälpt henne. Ingen hade sträckt fram en hand och hjälpt henne upp. Och när hon berättade det här började hon gråta. Det gjorde henne betydligt mer illa än själva frakturen. Det betyder så mycket att vi bryr oss om de människor vi har omkring oss. Jag hör det så ofta på jobbet att jag så smått börjar ana vidden av hur viktigt det är.

Jag har inte läst någon av böckerna men det låter väldigt intressant. Ska se om jag kan hitta den av Heberlein. Det är nästan som ett behov och en nödvändighet att kunna hitta sätt att försöka förstå det ofattbara och hitta förklaringar och orsaker till varför vissa saker händer och hur en del människor kan bli så onda. Hur man kan växa upp i ett samhälle och gå i samma skola som alla andra och leva utan att sticka ut något speciellt under många år för att sedan förvandlas till ett känslokallt monster. Jag förstår det bara inte.

Norska folket har verkligen hanterat detta på ett otroligt fint och hedervärt och beundransvärt sätt. När jag såg på nyheterna idag blev jag så förundrad över deras styrka och kärlek och stolthet över sitt land att tårarna bara rann. Men det är en fullt naturlig reaktion att de övergår till att uttrycka ren ilska i nästa fas. Ilskan och vanmakten och förtvivlan måste ju få utlopp. Och som du säger, nu finns det ju en person att rikta hatet och ilskan emot...

nurseblog sa...

Hej Anneli!

Innerst inne vet vi nog det allihop. För vi vet hur mycket alla andra som vi möter och umgås med påverkar oss. Och vi märker vilken effekt deras ord har på oss. Ibland är det bara enklare att låta bli att tänka på det och fortsätta att klampa på som om vi inte förstår. Men vi gör verkligen skillnad. Ibland får man höra något man sagt för flera år sedan, som någon kommer ihåg, men själv har man ingen aning. Det kan vara både bra och dåliga saker, givetvis. Men då blir man verkligen medveten om hur viktigt det är hur vi beter oss mot andra och hur vi uttrycker oss.

Det är underbart med semester, har inte riktigt fattat det än bara. Jobbade 60 timmar förra veckan så är lite mör nu, ska erkännas. Längtar ut i skärgården där jag ska fiska och förhoppningsvis sola lite och läsa en del... Och till min stora glädje är min favorit där, min brorsas labrador! Hon är så söt och go att jag skulle kidnappat henne om jag hade bott i en lite större lägenhet...

Anneli Sjögren sa...

Det låter som att du har en härlig tid framför dig! Hoppas det blir fint väder så du får sola och verkligen njuta av din semester!! :D