fredag 15 april 2011

Invigning av våren

                                                                        * bild från morgueFile.com


Jag är löjligt förtjust i att promenera omkring på Skansen, speciellt nu på vårkanten.
Trots att jag inte har några barn.
Ibland blir det tillsammans med en god vän och en välfylld picknickkorg.
Ibland blir det bara jag och de underbara djuren och solvärmen och möjligtvis någon enstaka annan besökare som jag stöter på då och då...

Det har blivit min alldeles egna vårtradition.
Majbrasor kan kvitta.
Jag behöver få se björnungar tulta omkring alldeles våryra i solen.
Höra fåglarna kvittra och nästan överösta folksorlet.
Se folk bli upprörda över att bli av med sin våffla när en fräck fågel norpar den från papptallriken nästan omedelbart efter det de har köpt den. Efter att ha stått länge, länge, länge i kö...

Jag har insett att det är lika bra att motstå våfflan.
Det är inte värt all den där kötiden.

Men jag måste se lappugglan.
Förra året besökte jag ett regnigt Skansen och fann mig stå under samma tak som en stor lappuggla.
Jag stod så nära att jag hade kunnat sträcka ut min hand och röra vid den.
Men jag vågade inte röra mig. Eller andas.
Inte för att jag var rädd för ugglan.
Utan för att jag ville att den stunden skulle vara för evigt.
Det var magiskt.

Och jag måste alltid in i stallet och insupa hästdoften.
Klappa de underbart söta shetlandsponnyerna. Som alltid får mig att minnas en barndom full av hästdrömmar, mockning, ryktning, utfodring och de tusentals gånger jag hamnade på backen på grund av en otroligt envis ponny...

Och förstås.
Alltid Skansenakvariet.
Jag måste se dessa fascinerande krokodiler.
Se om papegojan finns kvar och ropar goddag.
Ett år fick jag för mig att jag skulle bota min spindelfobi genom att hålla en stor fågelspindel i handen.
När det blev min tur att hålla i spindeln blev han tydligen sur.
Det blev jag vänligt upplyst om av killen som skötte hela spindelklappandet;
-Nu är han sur.
Inte direkt vad jag ville höra just då...
Spindeln hade tydligen bestämt sig för att han suttit i alldeles för många händer.
Just , när den hamnade i min hand, hade den fått nog.
Så den sög sig kvar på något vis med sina otäcka fötter.
Alldeles för länge.

Och min spindelfobi tog ny fart.

Räven letar jag alltid efter men har sällan fått se den.
Har lyckats bättre ute i skogen.
Skogens konung måste föräras med en vårhälsning förstås.
Och uttrarna.

Dags för invigning av våren i helgen med andra ord.

Äntligen.

8 kommentarer:

Monica Andersson sa...

Sv. Tack snälla du för de fina orden. Jag mår väl inte så bra, men iaf lite bättre. Jag såg "När orden inte räcker till" så känner jag det. Men tack!
Kram Monica.

nurseblog sa...

Hej Monica!

Skönt att höra att du mår lite bättre iallafall. Jag kommer att tänka på de kloka orden någon sade att det alltid är som mörkast före gryningen.
Det blir alltid ljusare igen.
Alltid.

Hoppas kvällen blir fin!
Kram

Nollan sa...

Det låter som en fin vårtradition! Hade jag bott närmre hade jag nog också tyckt om att ströva på Skansen. Nu blir det mer av långpromenad i Änggårdsbergen, var där förra helgen. Men det brukar bli flera turer, alltid en helg i början av maj, ensam men med kameran - det är en liten tradition. Hoppas du haft en härlig Skansenhelg!

kjell sa...

En vårtradition som passar en naturvän som Du.
Jag är också gärna nära naturen denna och närmaste tiden. Det händer såååå mycket. Har alltid mig mig kameran.
Skulle gärna se mer djur men dom blir lite mer skygga i vilda livet än på Skansen. I helgen var jag på Kinnekulle och minsann sprang en mäktig Dovhjortb över vägen Underbart
önskar dignjutbara upplevelser

Ansibecki sa...

Härligt att våren har kommit. Bland djur och i naturen är nog det bästa sättet att möta den på. Eller på en uteservering i stan... Ja, jag behöver nog både och. Men härligt är det och jag är glad att jag bor på landet den här årstiden. Ha en fin kväll!

nurseblog sa...

Hej Nollan!

Låter härligt det också med långpromenad! Och jag antar att det blir en hel del andlöst vackra bilder när du är i farten med en kamera! Som alltid.
Hoppas du har en fin kväll!

nurseblog sa...

Hej Kjell!

Ja visst är det underbart! Våren är så efterlängtad och välkommen.

Åh en dovhjort, vad fint! Såna möten är alltid lika fantastiska, tycker jag! Jag mötte en räv en gång i Nynäshamn, den gick fram till mig på gatan och ställde sig precis brevid mig... Jag ville klappa förstås men vågade inte. Och det var nog klokt tror jag...

Tack snälla och önskar dig detsamma förstås! Hoppas du har en fin kväll!

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Ja visst är det härligt! Kan tänka mig att det är underbart hos dig på landet! Men håller med, att sitta på en uteservering i vårsolen är inte helt fel det heller! En bra balans är förstås det bästa...

Hoppas du har en fin kväll!