onsdag 14 september 2011

Förändring börjar alltid inifrån


Vi vill så väl. Vi vill så innerligt och vi önskar så hett och vi hoppas så mycket.
Och vi vill så gärna.
Ändå lyckas vi nästan aldrig.

Vi ser på andras ovanor och brister och fel och onyttiga och rent av livsfarliga vanor och beteende och tänker att här borde vi väl ändå hjälpa till. Göra en insats. Påpeka allt som vi anser vara fel. Göra en god gärning genom att få denna person att inse att han eller hon lever helt fel.
Enligt våra definitioner.

Så vi påpekar om någon äter för mycket eller äter för lite. Om någon röker eller dricker för mycket läsk eller vin eller alldeles för lite vatten. Om någon äter för onyttigt eller alldeles för nyttigt.
Vi kastar en menande blick om någon med några kilon för mycket äter lite choklad.
Vi har åsikter om någon sitter för mycket framför datorn, eller är alldeles för upptagen med sin smartphone, eller om någon pratar för mycket eller för lite, sitter inne för mycket eller är ute på tok för mycket. -När ska det hinnas fixas hemma?
Vi kommenterar om någon inte orkar träna. Vilken latmask!
Och vi lägger oss ivrigt i om någon tränar alldeles för mycket.
Herregud, det kan väl ändå inte vara nyttigt att hålla på sådär?

Så vi ger råd.
Vi sträcker ut en hjälpande hand i all välmening.
Och så blir vi irriterade när våra goda råd inte alls tas emot väl eller om de inte blir det minsta uppskattade. Eller så tas de emot artigt men vi ser att själva förändringen uteblir. Plötsligt blir vi en sorts förmyndare och polis åt den person vi gett våra goda råd. Och vi tycker oss ha rätt att bedöma och döma och förminska eftersom vi upplever att den här personen måste vara vansinnigt lat och misslyckad och helt utan karaktär och viljestyrka som inte lyckas bättre än så.

Men vi kan aldrig förändra någon annan. Och vi har inte rätt att kräva en förändring.
Vi är alla fria att leva våra liv precis som vi vill. Precis som vi behagar.
Alla är vi unika och speciella och har vårt eget sätt att närma oss den värld vi bor i.
Det som är bra för en är inte nödvändigtvis bra för någon annan.

Och vi vet ingenting om de sår som river och värker och blöder djupt där inuti någon annan och som skriker efter lindring i form av mat, vin, godis, en trygg soffa, ett ständigt springande eller en cigarett i mungipan. Eller om personen helt enkelt bara njuter av sina vanor.

Poängen är att vi inte vet. Vi ser inte hela bilden. Vi känner inte till anledningen. Vi har ingen aning om vad som är bra eller dåligt för någon annan. Egentligen.  Vi bara tror vi vet.
   
Och det känner vi förstås redan till.
Men vi fortsätter våra ansträngningar och vår välvilja känner inga gränser.
Vi anser att vi vet bättre. Att vi kan bättre.

Men en äkta och varaktig förändring börjar alltid, alltid inifrån.
Varje gång.

Ingen alkoholist har någonsin lyckats sluta dricka för att någon anhörig begär det eller kräver det eller ställer tuffa ultimatum eller ber på sina bara knän om det. Inga tårar i världen kan få en alkoholist att smälta och låta bli flaskan. Det fungerar bara inte så. Hur gärna vi alla än önskar.
Ingen rökare har lyckats sluta för att bästa vännen tigger och ber eller utlovar de allra finaste belöningar. Eller för att sjukvården kräver det. Ingen överviktig går ner i vikt bara för att föräldrarna önskar det eller för att någon annan kräver det. Ingen soffpotatis kliver upp ur soffan för att börja träna bara för att kompisgänget tjatar sig hesa.

Motivationen föds stilla i ensamhet, i tysthet, på en plats dit ingen annan någonsin har möjlighet att nå in. Den verkliga viljan till förändring och den enorma styrka som vi alla sett häpnadsväckande exempel på och som faktiskt kan förflytta berg föds i det egna hjärtat.
Tiden måste vara mogen. Insikter måste sakta vakna till liv.

Vi kan istället ge människorna omkring oss gåvan och tillåtelsen att få vara precis som de är.
Släppa taget om alla våra förväntningar om hur de ska vara och bete sig.
Och ägna vår energi åt att ta hand om oss själva.

Förändring börjar alltid inifrån.
Men när en längtan till förändring väl har fötts kan vi finnas där och stötta.
Och vara beredda att sträcka ut den där hjälpande handen när någon ber om den.

14 kommentarer:

Louise sa...

Vilket fantastiskt inlägg =)
Nu blev du en av bloggarna som jag kommer att föja =)

Anonym sa...

Underbart & Sant ilägg~Blev rörd & berörd~
/Kram

nurseblog sa...

Hej Louise !

Tack snälla du och varmt välkommen hit!

nurseblog sa...

Hej Fru Eriksson!

Tackar och varmt välkommen hit!
/Kram

Anneli Sjögren sa...

Det var banne mig det bästa jag läst på väldigt länge!! Så sant det du skriver!! Hoppas du inte har nåt emot att jag sprider det här!! Länkar till din blogg på min facebook-sida!!

Här kommer mitt svar på din kommentar på min blogg:
Hej hej!! Jo tack, jag mår mycket bättre idag!! Inte helt bra, men klart bättre!! :D
Trött och seg i kolan är jag ju för jämnan, så skillnaden är inte sååå stor!! :P

Elin sa...

Jag håller med till viss del, men enligt mig har man absolut rätt att kräva en förändring från någon annan, precis som någon annan har rätt att kräva en förändring från mig. Så länge vi lever i symbios med varandra och mitt liv påverkar ditt liv och ditt liv mitt liv, så tycker jag att vi har rätt att kräva saker av varandra helt enkelt. Ingen människa är en ö och alla bör vi ta ansvar för våra handlingar. Ibland krävs det dock att någon ställer krav på en för att det ska bli verklighet.

nurseblog sa...

Hej Anneli!

Tack snälla du! Blir glad om du sprider det! =)

Skönt att du mår lite bättre!

nurseblog sa...

Hej Elin!

Varmt välkommen hit!
Jo, jag kan hålla med att det kan behövas att någon ställer krav på en. Men att kräva att någon annan ska sluta röka eller dricka eller gå ner i vikt brukar helt enkelt inte fungera. Ingen kan lyckas med någonting som kräver så mycket energi och viljestyrka om det inte finns motivation inifrån. Om man inte själv har bestämt sig. Att nu är det dags.

Och min erfarenhet är att när man försöker förändra eller förbättra någon annan blir det nästan motsatt effekt. Personen stretar emot och protesterar. Blir obstinat.

Ansibecki sa...

Som vanligt så bra skrivet av dig! Jag småler lite när jag läser din senaste kommentar här ovan. Min man brukar nämligen kalla mig obstinat. Jag är en typisk person som verkligen måste förändras för att jag själv vill. Försöker någon ändra på mig blir jag obstinat. Jag blir som en tonåring och gör tvärt emot. Och jag är nog inte ensam om det. Fastän jag vet hur jag blir så har jag också försökt ge goda råd och förändra men det har aldrig funkat. Jo, kanske ibland förresten. Men då har det skett en mognadsprocess hos personen. Jag har bara nämnt mina råd i förbifarten och sen har personen funderat igenom och kommer kanske fram till långt senare att det faktiskt var en bra idé i alla fall... Men som du skriver borde vi mycket mer respektera alla människors olika val i livet. Tar jag hand om mig själv kanske det ändå smittar av sig på dem i min närhet så de också vill ta hand om sig själva :)

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Tack snälla du!

Jag känner så väl igen det där... ;)

Tror inte det är så ovanligt att man blir lite motvalls och obstinat när någon vill lägga sig i det man gör. Det är stor skillnad på när någon lägger sig i eller om man ber någon om hjälp. Då blir man mer öppen för goda råd. Mer mottaglig.
Tror verkligen att vi behöver respektera andras val i större utsträckning än vad vi gör. Vem vet vad som är rätt eller fel, när det kommer till kritan? När det gäller vad som är nyttigt och onyttigt t ex, ändrar ju det sig (i af vissa saker)från dag till dag. Så ingen vet egentligen.
Och andra saker, som vi vet är onyttiga och rent av livsfarliga, om vi vet det vet säkerligen den person som sysslar med det det också. Men väljer ändå att fortsätta. Så vad kommer våra goda råd att tillföra?

Tror det bästa är precis som du skriver så klokt att ta hand om sig själv. Det brukar kunna smitta av sig. Och fungera betydligt bättre än att försöka tvinga på någon en förändring.

Hoppas du har en bra dag!

BengtB sa...

Hmm, om vi på katolskt manér plockar fram biktstolen så är det väl bara att erkänna för sjuksköterskan: Jag är rökare. Men i linje med det som du skriver i inlägget: Det som, i alla fall teoretiskt, skulle kunna göra mig rökfri: En längre period när inte någon "kampanjar" för att jag ska sluta röka. Ibland har jag kontrat med: "Socker dödar! - som det ju står på cigarettaskarna." Sedan drygt tio år tillbaka äter jag, rökaren, aldrig bullar och annat sockerhaltigt. Frivilligt. Och det har minsann blivit mitt motvapen. Så det så. Anfall är bästa försvar. Hmm - sedan två år har jag i alla fall gått ner till de allra svagaste cigaretterna på marknaden. Blend nr 4. Kallad varmluft. Annars så är det väl lite av Dag Hammarskjöld-citatet som jag nog tidigare dragit: "En mogen man är sin egen domare". Nu som då vill jag tillägga: Gäller givetvis även kvinnor.

kjell sa...

Det är alltid en svår balansgång att ge goda råd vad gäller levene hos en medmänniska och om man överhuvudtaget skall ge goda råd innan vederbörande kanske frågar efter råd. Är det en närstående så visst vill man kanske av omsorg och oro "blanda sig i" och ge ett gott råd.
Helt rätt som du säger så har många en benägenhet att "tycka till" om vissa beteenden fast man vet lite om den individen.
Vad är "rätt" beteende? Vem kan säga vad som är rätt?
Om någon nära vän eller anhörig är på väg rakt in i en vägg så måste man finnas till innan det händer något.
Det är också ett känt faktum att människor växer med en klapp på axeln , eller en positiv kommentar - tänk vad svårt det är i dagens turbosamhälle att hinna med detta enkla sätt att "vårda" en medmänniska.
Ha det allra bäst - det är Du värd.

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Ja, rökare är nog väldigt hårt utsatta när det gäller folks "goda vilja" att förändra ett beteende...
Men precis som du säger, socker är dödligt det också, och ger upphov till en mängd olika sjukdomar och tillstånd i kroppen. Dessutom leder det ofta till övervikt.

Tycker du har ett bra argument där med sockret! =) Det tar bara så mycket energi när man ständigt behöver försvara och förklara sig till höger och vänster. Vore skönt om vi kunde slippa det och bara låta alla få ta ansvar för sig själva. Jag tror knappast någon i vårt land har missat vad som räknas som hälsosamt och vad som inte gör det. Vi gör bara olika val här i livet. Många av mina patienter börjar ofta med att ursäkta sig och förklara sig om de är överviktiga eller inte motionerar tillräckligt. Det är så sorgligt. Vi behöver inte agera poliser åt varandra.

Och när biktstolen ändå är framdragen är det väl lika bra att jag erkänner; här slinker det ner ett och annat sockerhaltigt... =D
Men försöker att kompensera det med en del träning... ;)

Hoppas du får en fin dag!

nurseblog sa...

Hej Kjell!

Det är jättesvårt. Och visst kanske man känner att man vill blanda sig i av ren omsorg, men jag tror dessvärre att det kan ha motsatt effekt. Vi gillar oftast inte att någon säger åt oss vad vi ska göra. Även om vi innerst inne kanske vet att det är sant och vettigt, det som sägs.
Det blir lite av att man anser sig lite bättre än den personen man försöker förändra, att man har facit till livet. Och som sagt, vem vet egentligen vad som är rätt? Vi bara tror vi vet. Utifrån vårt eget perspektiv.

Visst måste man ändå finnas där om någon är på väg in i väggen. Balansgången är inte lätt.

Önskar att vi var betydligt bättre på att bry oss om varandra, vara lite generösa med beröm och uppmuntran och stöd. Alldeles för ofta fokuserar vi på allt vi tycker är fel och dåligt istället.

Tack snälla du!
Önskar dig detsamma!