fredag 23 september 2011

Unna dig själv lite mer, inte mindre


När livet rusar på och vi är stressade och pressade och vi har så fullt upp att göra att vi måste hoppa över vissa saker på vår evighetslånga att-göra-lista, är det inte helt ovanligt att vi hoppar över oss själva. Att det blir våra egna behov som får stryka på foten. Att det blir våra egna önskningar och förhoppningar som får stå tillbaka. Och att det blir just vår så välbehövliga och välförtjänta och hett efterlängtade egentid som försvinner.
Alla andras behov kommer förstås först.

Vi tror att det måste vara så. Vi har fått lära oss att det ska vara så och att det borde vara så.
Att vi är egoistiska och själviska knölar om vi inte bryr oss om alla andra först och främst.
Sedan, om det finns tid och kraft och ork över, då kan vi få ägna lite tid åt oss själva.
Men problemet är bara att det alldeles för sällan blir någon tid över. Och om det blir det så har ändå ofta kraften tagit slut när vi väl kan sätta oss ner vid slutet på dagen. Så vi skjuter upp det. Igen och igen och igen. Till en annan dag, när vi har tid. Till någon annan gång, när vi orkar.
När vi inte har fullt så mycket att göra. När livet är lite lugnare.
Och så går dagarna. En efter en.
Utan att vi hinner med oss själva.

Och ju mer vi skjuter upp våra egna behov, ju mer vi ignorerar våra egna önskningar och vårt eget välbefinnande, ju mer vi lämnar oss själva i sticket, desto mer tappar vi kontakten med vilka vi är. Vi glömmer bort vad vi egentligen tycker är roligt, vad vi njuter av, vad vi skulle älska att göra.
Och till slut vet vi inte längre vad vi vill eller behöver så vi hamnar i en ond cirkel och börjar göra ännu mer saker för andras skull.

Men vi förtjänar bättre. Vi är ändå det värdefullaste vi har.
Utan oss själva har vi ingenting.
Och ju bättre vi mår, ju mer tillfredsställda vi är, ju bättre vi lär känna oss själva, desto lättare har vi att orka med livet och allt som händer och sker och kunna finnas till för andra. Att ha energi nog att hjälpa andra.
Vi måste bara lära oss att börja i rätt ände. Sluta sätta oss själva sist. Se till att vi är med på vår egen prioriteringslista.

Vi kanske ska stanna upp för ett ögonblick.
Just här och nu. Idag.
Vi kanske inte ska skjuta upp det längre.

Vi kanske ska unna oss lite mer. Se till att vi får plats i våra egna liv. Att vi får tillräckligt med utrymme och andrum och plats att växa. Att vi har tillräckligt med tid så vi hinner med oss själva, att vi hinner reflektera, fundera, prioritera och att vi har tid till att bara njuta av livet.

Vi behöver ta hand om oss själva också. Se till att vi  mår bra. Att vi får det vi behöver.
Och när vi mår bra, när vi tar oss tid att fylla våra egna behov och för in lite mer skratt och närvaro och kärlek i våra liv, får vi plötsligt en massa energi över.
Och livet blir lite lättare att hantera.

Så när livet känns stressigt och tungt och ohanterligt, glöm inte bort dig själv.
Se till att du får det du behöver, att du tar dig tid till dig själv och vad du behöver för att må så bra du kan.
Unna dig själv lite mer, inte mindre.
Vi behöver vara lite mer rädda om oss själva.

8 kommentarer:

kjell sa...

Ditt eget välbefinnande är naturligtvis viktigt som du säger.
Man kan faktiskt se om sig själv med tämligen enkla medel men man måste kunna prioritera detta utan att känna någon form av dåligt samvete.
Mår du själv bra så har du kanske extra kraft att ge din medmänniska om det behövs.
Med enkla medel menar jag att laga lite gott till sig själv, kanske duka lite festligt -även om du är dig själv. DU är ju viktig även för dig själv- det får man aldrig glömma.
Att ge sig en tid i naturen och stanna upp och "lyssna" till tystnaden är också välbefinnande- med enkla medel.
Det är ändå upp till dig själv att kunna upptäcka dina egna behov av att känna en tillfredställelse av att må bra i själen.
Det går , det är viktigt men man måste kunna prioritera.
Hoppas du har en fin kväll

Kristina sa...

Bra tankeställare, gillar "vi är det värdefullaste vi har"
Livet springer lätt iväg och stannar man inte upp och tänker , funderar, njuter och tar tid för jaget missar man nog guldkorn!!

Bra skrivet:-)!!!

Anneli Sjögren sa...

Precis som Kristina här ovan så fastnade jag för meningen "vi är det värdefullaste vi har"...! Så sant!!
Om jag inte tar hand om mig själv - hur ska jag då orka ta hand om nån annan?? Men det är lätt i teorin, svårare i praktiken...!

Här kommer svar på din kommentar på min blogg:
Kursen i Sorgbearbetning är nåt jag önskar att alla kunde gå - den är verkligen sååå himla bra!! Titta gärna in på deras hemsida om du vill läsa mer om metoden och handlingsprogrammet Sorgbearbetning: www.sorg.se.

nurseblog sa...

Hej Kjell!

Ja, jag tror att det är jätteviktigt. Det verkar fortfarande anses som lite konstigt och egoistiskt om man prioriterar sig själv. Själv försöker jag bli bättre på det, men det är inte helt lätt alla gånger.

Min erfarenhet är att det ofta är folk som mår dåligt och aldrig tar sig tid med sig själva eller med att göra sådant de tycker om att göra, som blir otrevliga och bittra och griniga mot andra. För man orkar inte fortsätta att bara ge och ge och ge utan att fylla på i lagren lite emellanåt.

Just det där att i vardagen lyxa till det lite, ta hand om sig, kanske bara lägga sig och läsa en stund om man känner sig trött, eller laga riktigt god mat åt sig själv och duka vackert är jätteviktigt för välbefinnandet tror jag. För en god livskvalitet.
Och det är vi alla värda.

Och det är bara jag själv som kan veta vad som får just mig att må bra, vad som väcker min livslust och vad som skänker just mig välbefinnande. Ingen annan kan veta. Så man måste verkligen lära sig att prioritera i rätt ordning..

Må så gott och ha en jättefin helg!

nurseblog sa...

Hej Kristina!

Tack och varmt välkommen hit!
Livet springer verkligen fort och lätt iväg, man fångas av allt som ideligen pockar på ens uppmärksamhet och dras iväg än åt ena hållet och än åt det andra. För att inte fullkomligt tappa bort sig själv tror jag det är både viktigt och nödvändigt att stanna upp ibland, om så bara för ett litet, litet ögonblick. Så att man hinner andas ut och pusta ut och komma ikapp sig själv.

Hoppas du får en fin helg!

nurseblog sa...

Hej Anneli!

Precis så tror jag att det är! Om man ignorerar sig själv under en längre tid kommer man till en punkt där man till slut inte orkar längre. Läste något klokt en gång om att livet inte är ett sprinterlopp, det är ett maraton. Och krafterna måste räcka hela vägen fram.

Men det är verkligen inte lätt att prioritera rätt. Det är, som så mycket här i livet, en svår balansgång.

Önskar dig en fin helg!

Ansibecki sa...

Jag läste tidigare kommentarer och kan bara hålla med. Vi är det värdefullaste vi har. Mår jag bra kan jag hjälpa andra att må bra. Då blir jag en bättre mamma, bättre fru och en bättre medmänniska. Alla vinner på det. Jag tror jag får ta och skriva om din blogg snart. Så att fler får chansen att läsa dina visdomsord! :) Hoppas du har en fin helg!

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Ja, vi är ju verkligen det. Men det är så lätt att glömma bort sig själv och hur viktigt det är att ta hand om sig själv. Det gäller att påminna sig om det lite då och då, för att justera balansen i livet lite. Jag tror verkligen att alla vinner på det, i längden.

Tack för dina fina ord. =)
Önskar dig en jättefin söndag!