lördag 27 augusti 2011

Det är inte mer saker vi behöver


När man bor i en storstad är det lätt att leva hela sitt liv inom dess gränser. Allt finns inom räckhåll. Vad man än kan tänkas behöva eller önska sig eller vilja ha. Och finns det inte alldeles inpå knuten går det säkert att beställa på nätet. Sedan är det är bara att gå och hämta ut det man beställt på närmaste Ica-affär några dagar senare. Mycket bekvämt.

Så att vi kan lägga den åtråvärda och efterlängtade och dyrbara och ultramoderna saken till våra övriga ständigt växande högar med saker. Vi samlar och samlar och samlar.
Vi vill ha mer och bättre och större och finare.
Som små ekorrar springer vi runt och samlar på hög inför den kommande vintern.
Och vi blir aldrig nöjda. Aldrig någonsin.

För vi har aldrig tid att sätta oss ner brevid våra högar med vackra saker och andas ut och bara njuta av allt det vi samlat på oss. Vi hinner knappt se på det vi har skaffat innan det är dags för nästa sak, något nyare och ännu bättre. Våra fina saker ligger oanvända och orörda och oälskade och bara samlar damm och tar upp plats i något hörn.
Tills vi bestämmer oss för att sälja av lite av alla våra prylar på en loppmarknad.

Vi hinner inte reflektera över om det vi köper är någonting vi verkligen behöver eller egentligen vill ha. Alla andra har det ju, då måste det väl ändå vara bra? Som om alla människor har samma sorts behov och samma önskemål. Som om alla lever samma sorts liv och behöver samma saker. Som om det som är bra för en är bra för alla.

Vi fyller våra liv med saker vi behöver och saker vi tror att vi behöver. Och med ännu fler saker som vi absolut inte behöver men vill ha ändå. Och vi fyller det ekande tomrummet i vårt inre med den ena häftiga upplevelsen efter den andra, vi hakar på nya trender vi egentligen inte bryr oss om och vi anstränger oss hårt för att lyckas och nå våra egna och andras högt uppsatta mål och bli sedda. Få bekräftat att vi lyckats. Att vi är duktiga. För då känns det plötsligt inte lika tomt där inom oss längre. För ett litet, litet ögonblick.

Denna ständiga jakt på att fylla tomrummen i vårt inre leder oss ingenstans.
Vi blir inte lyckligare. Vi blir inte tillfredsställda. Vi blir inte mätta. Vi blir aldrig nöjda.
Ekorrhjulet slutar aldrig snurra så länge vi fortsätter springa. Vi måste hoppa av.

Kanske skulle vi må lite bättre om vi stannade upp då och då och ägnade lite tid åt att bara vara?
Om vi tillät oss att sätta oss ner för ett ögonblick vid alla de saker som vi redan har och ta vara på det vi tidigare bara rusat förbi?

Så att vi hinner komma ikapp oss själva. Landa. Ta plats i vårt eget liv.

Och istället för att shoppa passa på att gå ut i skogen för en dag och njuta av den andlöst vackra och magiska naturen. Vi glömmer så lätt bort hur magiskt det kan vara att dra på sig ett par gamla, ohippa byxor och gå ut alldeles ensam i skogen en solig sommardag. Eller en andlöst vacker höstdag. Vi missar helt hur sanslöst vacker skogen är och vad mycket det finns att se och uppleva där när vi bara jagar efter mer prylar.
Och vi missar hur läkande naturen är för våra stressade själar.

Är det något vi behöver mer av i våra liv så är det naturen.
Det går inte att vara stressad och jäktad efter en lång skogspromenad.
Skogens magi smyger sig in och lägger sig som en värmande hand runt vår stressade och spända kropp. Och vi slappnar av. Och känner att tomrummet äntligen lämnar oss när vi landar och stannar kvar där vi hör hemma. Inom oss. Här och nu.

Det är nämligen inte mer saker vi behöver i våra liv.
Det är mer närvaro. Mer kontakt med naturen och människorna omkring oss.
Och mer innerlig kontakt med oss själva.

4 kommentarer:

Ansibecki sa...

Ja, precis! Jag mår nästan illa av att se killarna på jobbet jämföra sina nya mobiltelefoner och alla möjliga och omöjliga finesser som kommer med dem. Visst kan prylar vara bra. Men exakt hur bra mår man av att skaffa allt nytt hela tiden egentligen? Och exakt hur viktigt är det att ha de sakerna egentligen? Klart att jag fastnar i fällan att köpa saker med ibland, bara för köpandets skull eller för att jag inbillar mig att allt kommer bli så bra då. Men jag vet också hur bra naturen är på att få mig att må bra. Bara genom att finnas där omkring mig. Kanske ska jag vara extra lycklig över att bo på landet så jag blir påmind om det varje dag... :)

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Precis. Visst är det så. Prylar kan vara jättebra på alla sätt, men den här galna överkonsumtionen som finns i samhället idag är nog inte så hälsosam varken för oss eller för miljön. Lite eftertanke ibland skulle inte skada. Prylar kan aldrig fylla ett tomrum i ens inre.

Läste någonstans att folk som bor på landet generellt är lyckligare! Tror det stämmer. Naturen har en verkligen en välgörande inverkan på oss.

Hoppas du får en riktigt fin dag!

Bengt sa...

Köp dig lycklig! Så stod det med stor text vid köptemplet mitt i Karlstad, under mina år där. Jo, jo. Konsumismen, prylfixeringen har allt skenat iväg något så hiskeligt. Själv hoppas jag att exvis min 15-20 år gamla och rätt så billiga armbandsklocka ska hålla åtskilliga år till. Likaså min två år tämligen enkla Sony Ericsson-mobil. Men jag tror inte att det uppskattas av näringslivet. Folk ska köpa nytt hela tiden, INTE köra vidare med gammalt. När det gäller böcker lever jag dock inte som jag lär. I det fallet köps det flitigt. Fem kronor kostade Html-boken som jag igår köpte på Röda Korset/Kupan på Östgötagatan. Ser förresten att du före mig har satt tänderna i Ann Heberleins bok om ondska. Håller förstås helt med dig om naturen!

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Precis. Prylfixeringen har skenat iväg något alldeles hysteriskt och man undrar om det kommer att gå att få stopp på konsumtionståget i vettig tid. Sopberget växer ju också. Och nytt är inte alltid bäst heller, för den delen. Tror faktiskt att kvaliteten på saker var bättre förr.

Måste nog tyvärr erkänna att jag är likadan. Köper alldeles för många böcker alltför ofta. Och gärna begagnat. Min akilleshäl.

Östgötagatan, då var du i mina hemtrakter och shoppade! Myrorna på Götgatan har också en hel del böcker. Har hittat många underbart bra och gamla böcker där. Har spenderat många timmar under lediga dagar och botaniserat bland böcker där. =D

Har bara börjat läsa i Ann Heberleins bok än så länge men den verkar riktigt intressant och lovande! Så tack för tipset!