fredag 20 maj 2011

Livskraft

                                                                            * bild från wikipedia

Under gårdagen var jag på besök i Rosendals Trädgård. Och bara njöt av livet. Hämtade ny kraft. Och förundrades över naturen.
Solen tittade fram under eftermiddagen och värmde gott, äppelträden blommade och doftade ljuvligt, fåglarna kom på besök vid bordet och tiggde brödsmulor, maten var riktigt god, ölet var kallt och svalkande och sällskapet trevligt.

När vi vandrade runt och tittade på de blommande äppelträden häpnade jag.
Flera hundra år gamla träd som i en del fall såg ut som om hela stammen var borta.
Det såg ut som om de vilade på en bit torr bark.
Men de stod i full blom.
En del av träden var helt ihåliga och verkade knastertorra men var översållade av underbart vackra blommor.

Det är så fantastiskt. Och oerhört inspirerande.
Denna enorma livskraft som finns i naturen.
Som gör att det kan växa de allra vackraste blommor på vad som verkar vara platser helt utan möjlighet till liv.
Och få träd att fortsätta växa och blomstra trots att själva stammen är rejält skadad.
Få blommor att ta sig igenom asfalt.

Och det får mig att tänka på den livskraft som en del människor besitter.
De som hittar en anledning att le i omständigheter som verkar vara omöjliga att orka ta sig igenom.
De som fortsätter att gå framåt trots kraftiga motvindar.
De som finner ett sätt att fylla på med ny livskraft även när de befinner sig i vad andra skulle beskriva som en hopplös situation.
De visar vägen för oss.

Det går.
Ingenting är omöjligt.
Vad än andra säger.
Du kan.
Även om ingen annan tror på dig.
Även om det verkar hopplöst.

Se dig omkring nästa gång du är på väg att ge upp.
Nästa gång du svär över all olycka som drabbar dig.
När hopplösheten känns övermäktig.

Det omöjliga sker faktiskt varje dag.

6 kommentarer:

Ansibecki sa...

Ja, man kommer nog långt med positiva tankar. Om man lyckas frambringa dem. Jag har märkt att det går att "lura" sig själv genom att säga positiva saker. Tex att jag kommer att orka med det, det kommer att bli bra osv. Sen tror jag att man kan hämta livskraft genom att vara i naturen med. Att se allt det stora och mäktiga som du skriver om. Naturen är verkligen vacker.

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Ofta är det ju som svårast att tänka positivt just när man behöver det som mest... Då är det bra att kunna "lura" sig själv och säga positiva saker. Peppa sig själv lite.
Naturen är helt fantastisk.
Här är det underbart och soligt väder idag men jag måste tyvärr jobba...

Hoppas du får en jättefin dag!

kjell sa...

Jag hämtar ofta inspiration från naturen. Livet har haft både toppar och dalar och när man går i naturen tänker man så bra. Man kan prata högt för sig själv och komma på bra idéer , lösningar , det känns som ett renande bad.
Fåglarna måste tycka det är en konstig typ som går där och gestikulerar och pratar för sig själv . Men det hjälper. Denna tid är växtkraften enorm och jag faschineras av den.
Må väl och ha en bra dag

Bengt sa...

Associationerna kan ibland bli/vara lite udda. Kom faktiskt att tänka på visuellt sett alltid sköra (men med livskraft) prinsessan Lilian när jag läste ditt inlägg. Född -15, enl. Wikipedia. Själv har jag varit i Rosendals trädgård p g a prins Bertils bouleanläggning precis intill. Prinsen lär annars ha spelat hellre än bra. Djurgården är ju annars fantastiskt. Och extra livskraft ger de extraordinära wienerbröden på Kafé Kruthuset längst ut på Hundudden. Fast det kanske du redan vet ...

nurseblog sa...

Hej Kjell!

Samma här. Naturen är verkligen en helt fantastisk inspirationskälla.
Det är så magiskt att se all denna växtkraft. Tänk att det var snö överallt för bara några månader sedan. Och nu grönskar det och blommar för fullt...
Hehe själv brukar jag prata med fåglarna ibland, tror faktiskt folk anser det snäppet värre än att prata för sig själv...

Önskar dig detsamma, ha en jättefin kväll!

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Vad underbart det är med associationer! Ja, prinsessan Lilian har verkligen livskraft.

Hade ingen aning om att det låg en bouleanläggning där ute på Djurgården. Vad trevligt.
Och ännu trevligare och desto mer lockande låter det med dessa wienerbröd på Kafé Kruthuset...
Kände inte till det så jag tackar för tipset!

Hoppas du har en bra kväll!