söndag 8 maj 2011

På tillfälligt besök i en annan värld

                                                                           * bild från wikipedia

Då och då brukar jag önskar att jag kunde vrida tillbaka klockan, sätta mig i någon tidsmaskin och dyka in i verkligheten någonstans på måfå. Göra lite blixtvisiter här och där. I olika århundraden. På helt skilda platser, i olika världsdelar. Bara för att få insupa atmosfären och möta människorna som levde och arbetade och drömde och älskade då.

Jag vill andas in het ökenluft och hälsa på hos beduinerna. Jag vill sitta på en liten, trång och skum jazzklubb i New York och höra Miles Davis improvisera fram sina magiska toner. Jag vill besöka gamla torp i Sverige och se hur vardagslivet såg ut förr i tiden. Jag vill åka till Egypten under faraonernas tid och besöka Luxor under en stor högtid. Jag vill se hur de byggde pyramiderna och få se en skymt av Ramses II.

För jag vill försöka förstå hur det kändes att leva i en helt annan tid på denna jord, som en helt annan person. För att bättre kunna förstå hur det kommer sig att världen ser ut som den gör idag. För att stilla min nyfikenhet. För att lära mig mer, utvecklas, vidga mina vyer.

Det går ju förstås inte.

Men snudd på.
För i böckernas värld kan jag uppleva allt detta.
Få en aning om hur det kan ha känts att leva vid en viss tid, hur det kan ha sett ut där, hur man levde och dog. I välskrivna böcker försvinner jag på tillfälliga besök till helt andra världar. Jag har vunnit omöjliga krig tillsammans med Alexander den Store, varit ensam på en öde ö med en stor svart häst, varit kirurg i Sydafrika under svåra förhållanden och räddat oräkneliga liv, vuxit upp med hyenor, levt i snart varenda världsdel, under många epoker, varit slav och slavägare, kung och fattig bonde som brukat myllan i Sverige.

Det är helt magiskt.
Det är magiskt med ord. Magiskt med berättelser. Med böcker.
För ett ögonblick tar orden oss med till en helt annan värld.
En värld där vi kan hämta allt vi behöver ifrån.
Vare sig vi nu vill stilla vår nyfikenhet eller hämta kraft och visdom eller bara fly vår egen verklighet för en stund.

2 kommentarer:

kjell sa...

visst är det magiskt. Oavsett om det är att förvinna i filmens värld eller i bokens värld så är det en stunds "flykt" som är nödvändig ibland , för att få distansen till det vi har runt omkring oss. Det skall inte ses som negativt utan mer som att man hämtar styrka från tider eller dimensioner som skiljer sig från nuet. Jag finner mycket av detta i filmens värld. En bra film gärna med bibliskt eller historisk bakgrund ger mig mycket.
En stark film jag gärna ser flera gånger är Ben Hur - ett drama med biblisk anknytning. Imponerande med alla kostymeringar.
önskar dig en skön kväll i filmens eller bokens förlovade värld

nurseblog sa...

Hej Kjell!

Ja det är verkligen magiskt!
Håller med om att det är underbart att försvinna in även i filmens värld. Ben Hur är fantastisk! Var ett tag sedan jag såg den nu, kanske är dags att se om den igen...
Finns så otroligt mycket bra film att se. Ett riktigt skönt sätt att koppla av en stund, tycker jag.

Önskar dig en riktigt fin och bra kväll!