söndag 20 mars 2011

Är tiden din vän eller fiende?

                                                                               * bild från wikipedia

Den tickar på. För de flesta av oss.
Obarmhärtigt. Hänsynslöst. Obevekligt.
Sekund för sekund. Minut för minut. Timme för timme.
Vare sig vi är medvetna om det eller inte, vare sig vi vill det eller inte.
Så fortsätter den att ticka. Ingenting kan stoppa den.

Den tid vi håller i våra händer just nu lösgör sig och försvinner ur vårt grepp hur hårt vi än försöker hålla den kvar. Och det här sker om och om igen. Och igen.
I bästa fall omvandlas tiden till dyrbara minnen eller erfarenheter och vi får behålla essensen av den inom oss. Vi kan plocka fram den då och då och lukta på den, njuta av den, förfäras över den, drömma oss tillbaka till ett gyllene ögonblick som får oss att le inombords och förundras över den.
Tid som är väl använd blir till värdefulla skatter i vårt inre som ingen kan ta ifrån oss.
Som en riktigt nära och älskad vän som alltid finns där när vi behöver den.

Även tid som vi har förbrukat till att gråta, förtvivlat kämpat för att hålla oss flytande, alla gånger då vi misslyckats eller gjort bort oss, får vi behålla som lärorika erfarenheter inom oss. Erfarenheter som hjälper oss vidare i livet. Får oss att förstå andra lite bättre. Håller vår medkänsla vid liv.

Men tiden som går medan vi inte vågar leva förvandlas till dammande stoft i våra händer.
Den upplöses i tomma intet. Det blir ingenting kvar.

Och vi står där, undrande, förvirrade, vilsna, besvikna.
Det ekar tomt inom oss.

Ilsket och bittert och förbryllat undrar vi; vad hände med vårt liv egentligen, vart tog alla dessa dagar vägen?

Men innerst inne vet vi förstås att vi höll dem i våra händer, varenda en av dessa dagar.
Varje morgon. Varje timme och minut. Sekund för sekund var de där hos oss.
Men vi glömde att ta vara på dem. Göra det bästa av dem.

Så låt oss ta ett djupt andetag. 
Och fatta mod.
Och skapa det mest fantastiska och underbara liv vi bara kan.

10 kommentarer:

Nollan sa...

Tänkvärda ord - jag ska försöka fatta allt mod jag kan för livet.

Ansibecki sa...

Just nu är tiden inte min vän. Måste försöka omprioritera och ta hand om den bättre...
Vad fint beskrivet, det där med att ta fram och lukta på den. Jag tror jag vet hur det känns. Jag luktar ofta på fina stunder ur minnet... :)
Ha en bra dag!

nurseblog sa...

Hej Nollan!

Det blir tyvärr lätt så att tiden bara försvinner och man har ingen aning om vad man egentligen har gjort eller använt den till...

Hoppas du får en fin dag!

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Så är det nog för många av oss tyvärr...
Det viktiga tror jag är att få utrymme att andas mellan varven och hinna känna efter hur man mår. Då är det kanske lättare att göra lite omprioriteringar.

Ha en riktigt bra dag du också!

Ansibecki sa...

Hej! Du har en award på min blogg :)

kjell sa...

Kloka ord.
Ibland måste man stanna upp i vår såväl in-som uppkopplade värld och försöka nå en avkopplad tillvaro en stund.
Så viktigt att fånga stunden och göra det bästa av den.
I naturen är det rogivande att försöka njuta och höra tystnaden-symboliskt uttryckt. Det är inte alla som har den förmågan:
Minnen är viktiga för välmående.
"Jag tar det bästa från gårdagen-lever i nuet och blickar mot framtiden- för där kommer jag att befinna mig resten av livet" !

Bengt sa...

Jag minns när SR-programmet Efter tre inför millennieskiftet hade en sorts omröstning bland lyssnarna: Vilket ord sammanfattade bäst det sekel som snart skulle ta slut? Vann gjorde ordet "fortare". Det har ju knappast blivit lugnare tempo under det senaste decenniet ... Men visst händer det att tiden står stilla. I bland annat musiken. Det finns också en musikalitet i dina texter. Därför var en titt på presentationen inte överraskande alls.

nurseblog sa...

Hej Ansibecki!

Tackar! Ska försöka ta tag i det vid tillfälle =).

Hoppas du haft en bra dag!

nurseblog sa...

Hej Kjell!

Visst är det så...ibland behöver man verkligen få bli helt frånkopplad och bortkopplad från allting och kunna hitta lugnet i vardagen också...
Avkopplingen behövs sannerligen inte bara som någon slags utopi på helger eller på hett efterlängtade semestrar en gång om året. Utan här och nu. Idag.

Naturen är fantastisk, det finns inget bättre än att sitta på en varm klipphäll och meta... Mycket effektivare än vilken blodtrycksmedicin som helst i världen, tror jag iallafall...
Eller en härlig dag i skogen...

Hoppas du har en bra kväll!

nurseblog sa...

Hej Bengt!

Hehe inte helt förvånande att just det ordet vann! Mitt i prick.
Tyvärr känns det ju verkligen som om tiden bara går fortare och fortare och fortare...

Vågar knappt tänka på vad man ska rösta fram för ord för att sammanfatta det här seklet...

De är verkligen guld värda, de stunder när man upplever att tiden står helt stilla. Och alldeles för få. Iallafall i mitt liv. Men de finns där trots allt. I bland annat musiken förstås, där brukar jag också uppleva det, både när jag spelar/sjunger eller lyssnar på musik. Men kanske framför allt när jag skriver låtar.
Inte varje gång tyvärr, vilket är lite synd...

Hoppas du har en fin kväll!