lördag 5 februari 2011

Vikten av ett leende

                                                                               * bild från wikipedia                                                                    
Blev idag påmind om hur mycket lite vänlighet eller ett leende kan betyda.
När man är inne i en kris kan det vara avgörande.
Det kan vara en liten gest som får allt att vända.
Ett vänligt leende som får en att orka gå vidare.

Så ofta går vi bara på och glömmer bort att vi inte är ensamma här på jorden.
Att det inte bara är oss allting handlar om och kretsar omkring.
Jag säger inte att det inte är viktigt att ta hand om sig själv och se efter sina egna behov, för det är det självklart. Vi måste vara rädda om oss själva och våga stå för dem vi är och sätta gränser förstås.

Men mitt i allt det vi står i får vi inte glömma bort vad de små sakerna kan göra för att få någon att må lite bättre. Vare sig det är någon vi står nära och älskar eller någon främling vi hastigt möter på gatan.

Ett enkelt sms där vi frågar hur någon mår, hålla upp dörren för personen bakom oss istället för att den ska smälla igen framför ansiktet på dem, ett leende åt någon vi inte känner eller åt en morgontrött partner eller en grinig arbetskamrat kan förändra allt.

Vi kanske aldrig ser effekten av det.
Men lite vänlighet kan rädda liv.

Ditt leende kan vara den ljuspunkt som en ensam människa får sitt hopp ifrån.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Häromdagen var det en flicka som log mot mig på bussen. Jag hade inte en aning om vem hon var, men hennes leende gjorde mig varm om hjärtat. :)

nurseblog sa...

Ja visst är det härligt och märkligt det där =)