onsdag 10 september 2008

Fascinerande kemi

Idag var jag på föreläsning igen. Det är inte så dumt att plugga på distans egentligen, även om det är rätt tufft att hinna med allt när man som jag och de flesta i min grupp jobbar heltid under tiden.. Riktigt skönt att komma iväg från jobbet ibland och göra något annat. De flesta föreläsarna är dessutom imponerande kunniga på sina områden. Så var det idag också.
Trodde aldrig att jag skulle sitta och lyssna helt fascinerad på en föreläsning om bland annat olika kemiska ämnen och biologiska vapen... och vad de ställer till med vid olyckor och missbruk.
Eller om olika strålningstyper och om vilka skydd som finns tillgängliga. Inte det mest upplyftande ämnet man kan höra om kanske, men oerhört intressant.
Riktigt otäckt var det att höra hur mycket farligt gods som fraktas på våra vägar dygnet runt. Över 600 transporter med farligt gods per dygn bara på Valhallavägen i Stockholm. Visst ska det ske under kontrollerade former, både förarna och de som lastar och lossar får utbildning i hanteringen etc. Men det är förstås omöjligt att hålla koll på all trafik och alla subleverantörer :(
Den andra föreläsningen om akut omhändertagande på skadeplatsen var minst lika spännande.
Men trots dessa intressanta föreläsningar var jag väldigt trött när jag kom hem..
Blev dock lite piggare efter ett varmt bad =) Tänkte läsa en tidning i badet men det gick inget vidare för den hamnade rätt snart i vattnet och blev helt omöjlig att bläddra i :/ Hehe borde ha lärt mig det vid det här laget, var inte direkt första gången det hände :D

Tåget var bara knappt tio minuter sent idag :) Det tycker jag inte ens känns som en försening.. Blir alltid lika lycklig när det faktiskt dyker upp ett tåg. Hade helt andra referensramar tidigare, måste jag erkänna.. Idag blev det rena musikresan på hemvägen, fast jag hade gärna sluppit den musiken :/ Först en gubbe som spelade på jag vet inte vad och sedan när han äntligen gått vidare till en annan vagn så sätter sig en annan gubbe brevid mig och börjar sjunga för sig själv. Han gick iallafall inte runt och samlade in pengar efteråt, men han hann med en hel del låtar kan jag avslöja =)

Ikväll blir det öl och fotboll =)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Låter som en riktigt skön kväll på g. Hoppas du får det mysigt! =)

Nollan sa...

Kul att lära nytt! Och det där med tidningen i badet - du är inte ensam. Att man aldrig lär sig, tycker det är en förträfflig idé gång på gång :) Öl och fotboll låter helt okej, även om fotbollen verkar gå sådär.
Ha det bra!

nurseblog sa...

b-flat: Tack snälla.
Hoppas på detsamma för dig!

nurseblog sa...

nollan: Hehe det är otroligt vad svårt det kan vara att lära in vissa saker =) Både tidningar och böcker badar alltför ofta här hemma :D
Ha en riktigt bra kväll!