tisdag 30 september 2008

Den italienske tidningsläsaren

Idag när jag satt i godan ro och lyssnade på musik på tåget på väg in till jobbet satte det sig plötsligt en gubbe brevid mig och började fråga mig om något som stod i tidningen :/
Till slut var jag förstås tvungen att plocka av mig hörlurarna för att höra vad han sade. Vet inte om han inte såg att jag hade hörlurar (och bok, för den delen) eller om han helt enkelt ignorerade det eftersom han ville prata. Tänkte först att jag skulle tuffa till mig och säga ifrån eller bara sätta på mig lurarna igen och låtsas som ingenting, men det slutade med att jag fortsatte att lyssna.. Gubben kommenterade nästan allt i tidningen, åtminstone någonting på varje uppslag, och han struntade inte i reklamen heller. Var tvungen att bita mig själv i läppen för att inte börja skratta okontrollerat när han gav sig på priserna på rostbiff och fläsk och jag vet inte allt och filosoferade runt det ett bra tag :)
Det visade sig att han var italienare för när han gått igenom tidningen började han berätta om hur han gjort eget vin när han först kom till Sverige, han var tydligen uppvuxen på någon vingård i södra Italien.
Kom fram till jobbet enbart med hjälp av ren viljestyrka för han hade hunnit prata så beskrivande om mat och vin och olika sätt att tillaga maträtter på att jag helst av allt bara ville dyka in på närmaste italienska restaurang och frossa på diverse läckerheter under de närmaste timmarna =)
Borde vara förbjudet att sitta och prata sådär till någon som inte får möjlighet att se åt mat på åtskilliga timmar framåt ;)
Hehe han var djupt engagerad i att sjuksköterskorna hade så orättvist låga löner och tyckte att de förtjänade så mycket bättre :D Berättade aldrig vad jag jobbade med men lite roligt och uppmuntrande med någon som stod på vår sida med tanke på hur mycket skäll det varit den senaste tiden.

Hade tänkt smyga lite med budgivning på lägenheter under eftermiddagen på jobbet :D men det gick inte alls som planerat... Tyckte annars det kunde ha varit rimligt att åtminstone kunna läsa några sms under passet... men hann inte ens plocka upp mobilen ur fickan för att tjuvkika på hur budgivningen gick för de andra som faktiskt hade tid att hålla på med såna saker..

Inga kommentarer: