lördag 16 augusti 2008

Med finländsk brytning

Gick under kvällen till en bastant lite äldre dam för att ge lite vätskedrivande läkemedel.
Förklarade först vad det var för något hon skulle få och så vidare.
Hon kikade en stund på mig medan jag gav injektionen och sedan sade hon lite oväntat;

- Vilken del av Finland kommer du ifrån?
-??
-Jo, jag undrar vilken del av Finland du kommer ifrån, jag hör att du bryter på finska...
-??

Jag blev så paff att jag inte fick fram ett ljud.
Tänkte att jag måste åkt på något nytt, riktigt elakt halsvirus ;)

-Själv kommer jag från Tornedalen, sade hon stolt med ett brett leende och börjar sedan prata finska med mig. Av vilket jag inte fattade ett ord. Kan bara två ord på finska och vilka de är tänker jag inte avslöja här =)
Sade bara snabbt att jag var från den svenska huvudstaden, flushade nålen och gick därifrån..

Jobbade förstås med underskötaren som brukar driva hårt med mig.. han bara skrattade, fick inget vettigt ur honom under resten av kvällen :/
Vet inte hur jag ska kunna ta mig igenom den här hösten med min värdighet i behåll ;)

8 kommentarer:

Nollan sa...

Det är alltid lika förvånande när man blir informerad om saker som rör en själv och som man inte hade en aning om. Som att du är från finland och talar finska tex, det visst du ju inte :) Alltid lär man sig något ;)
Ha en bra dag!

Lisa Christensen sa...

Oj, undrar varför hon trodde det. Brukar själv vara med om att folk börjar tala med mig på olika främmande språk - nu senast engelska.

nurseblog sa...

nollan: Hehe ja det är tur att man får lära sig något nytt lite nu och då ;) Alltid bra att kunna lite fler språk dessutom =)
Ha en bra kväll !
Kram

Olle sa...

*garvar* Uppsöka talpedagog kanske? :D

nurseblog sa...

lisa: Ja jag har funderat både länge och väl men har inte kommit fram till något vettigt svar än ;)
Hoppas allt är bra med er alla.
Ha det gott!

nurseblog sa...

olle: Haha ja efter det som hände idag funderar jag allvarligt på det =D
Ska skriva om det lite senare..

Unknown sa...

Nu förstår jag varför jag alltid har tänkt på mumintrollet i samband med dig!

nurseblog sa...

b-flat: Haha mumintrollet =)
Hoppas du fått sambon tillbaka nu!
Ha en superfin kväll.
Kram