söndag 3 augusti 2008

Den gamle mannen

Blev tillsagd att skicka hem en gammal man idag på jobbet. Det visade sig bli en riktigt jobbig uppgift :/ Han hade ingen hemhjälp, ingen som kunde se till honom. Han hade kommit in i morgonrock och tofflor. När jag gick in för att prata med honom stod han och höll sig i sänggrinden och såg så förvirrad och ledsen ut att jag bara ville krama om honom och säga att allt kommer att ordna sig. Vi pratade ett tag eftersom jag ville ha lite koll på hur han hade det hemma, när han plötsligt börjar prata om var han lagt sitt busskort. Han letade lite tafatt i fickorna på morgonrocken och sedan tittade han hjälplöst på mig och frågade om jag inte tyckte att han var förvirrad. Han upplevde själv att han var det. Bestämde mig för att jag inte kunde skicka hem den mannen. Men läkaren tyckte annorlunda. Så undersköterskan fick ta honom i handen och órdna med hemtransport.. Jag var tvungen att titta bort när han stapplade iväg, tycker det känns hemskt att skicka hem dessa gamla och ensamma människorna sent på kvällen. Undersköterskan upplevde samma sak. Men sen ville det sig inte bättre än att mannen uttryckt i receptionen när han väntade på transporten att han inte orkade åka hem utan att han kände sig riktigt sjuk. Så mannen kom tillbaka. jag ordnade en avdelning åt honom rekordsnabbt och meddelade sedan den nya läkaren som precis gått på sitt skift att han hade plats. Resten av kvällen satt han i en rullstol framför kirurgdisken och höll ett stadigt tag om sin väska. Och jag var lite lugnare till sinnes =) Hade aldrig kunnat sova om han inte hade kommit tillbaka.
Blir riktigt illa berörd av alla dessa gamla människor som blir runtskuffade utan att kunna få den hjälp de så väl behöver.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Bra att du försökte, även om läkaren var av en annan åsikt.
Skönt att den gamle kom tillbaka igen.
Håller med dig helt och fullt att det är fruktansvärt med gamla som skickas hit och dit utan att få hjälp.

nurseblog sa...

b-flat: Ja tack och lov att han kom tillbaka.. Tyvärr är det alltför många som är i samma situation som den gamle mannen och som vi får lov att skicka hem fast det inte känns helt optimalt direkt :/ Önskar verkligheten såg annorlunda ut.
Hoppas du får en jättefin dag!

Nollan sa...

Det är sorgligt med alla (gamla)ensamma människor som inte får den hjälp de behöver. Hamnar så lätt mellan stolarna och finns det då ingen som kan föra deras talan - vad händer då? Fint att just den här mannen ändå fick komma tillbaka, fint både för hans och din del.
Ha en bra morgondag!

nurseblog sa...

nollan: Jo det är jättesorgligt. Och det är så frustrerande att inte kunna göra mer för att underlätta deras situation.
Blev jätteglad över att han kom tillbaka :)
Hoppas du får en fin kväll!

Olle sa...

Man får hoppas att man får det bättre själv när man blir så gammal...men det är väl att hoppas på för mycket kanske...!? :/

nurseblog sa...

olle: Det känns verkligen tröstlöst ibland.. vad är det för värld vi lever i egentligen?
Men man kan väl ändå hoppas att det kommer att bli bättre :/