onsdag 21 maj 2008

Dagens vedermödor

Det blev inte mycket tid till att begrunda sakernas tillstånd eller ha några djupare filosofiska funderingar idag. Istället gällde det att vara så effektiv som möjligt. Föredrar när det är mycket att göra på jobbet; tiden går så mycket snabbare då =)
Önskar bara att det fanns något sätt man kunde scanna in direkt till hjärnkontoret var alla prylar man behöver ligger, och alla femtiotusen olika rutiner som helst ska sitta i ryggmärgen från första dagen. Skulle underlätta betydligt. Jobbigt att inte hitta grejerna när patienter slutar andas. Finns liksom ingen tid att leta på. Tur att man inte är ensam..

Föreläsning om papperslösa (gömda) flyktingars rätt till vård idag. Alla var rörande överens om att alla sjuka människor har rätt till vård. Man kan inte tänka ekonomi i alla lägen. En nyförlöst mamma och hennes barn ligger nu på intensiven (vad kostar inte det?) för att mamman inte hade rätt till mödravård. Fick även höra om en man med tortyrskador på ett ben, som inte hade rätt till sjukvård för att det inte räknades som ett akut tillstånd. Han kunde inte stödja på benet, fullt av infekterade bölder som behövde behandlas. Benet fick amputeras senare.
Det ingår i vår yrkeskod och yrkesheder att ta hand om sjuka människor. Politik och ekonomi får andra syssla med.

På väg till bussen går jag förbi ett gammalt gult hus. Utanför på en stubbe brukar det ligga en otroligt söt katt. Svart, långhårig, liten, med lite vitt under hakan. Brukar kela lite med honom om jag inte är alltför sent ute. Den senaste tiden har han legat på exakt samma vis när jag än går förbi. Så ikväll var jag tvungen att gå fram och klappa lite för att se att han levde. Det gjorde han, sötnosen. Ibland vill jag stjäla med honom hem. Men hittills har jag motstått frestelsen. Det var inte den katten som följde med mig hem för ett tag sedan; då hade det varit kört. Då hade jag behållt honom ;)

Hoppas ni får en jättefin torsdag!

6 kommentarer:

beerbelly sa...

Låter jobbigt men håller med om att det är skönt att vara sysselsatt på jobbet.
Hehe kan ju inte stjäla katter heller. Ser inte bra ut.

Jag tycker det räcker med att vi bjuder på akutvård.
Gör ingen mer utläggning.
"Politik och ekonomi får andra syssla med."
Det är det de gör?
Väljer ni att inte följa direktiven däremot så är det väl ni som bestämmer politik och ekonomi ;)

Respekterar förstås din åsikt och tycker det är bra om alla som jobbar som vårdgivare har den.

Hoppas du får en bra dag imorgon!

Unknown sa...

Håller fullständigt med dig, och förstår inte hur andra kan tänka annorlunda? Det är så sant som det är sagt; "pengar är roten till allt ont". Ekonomi skapar mycket problem.

Så du knallar omkring och funderar på att stjäla kissar? Hmmm. Det kanske är nu man skall börja fundera på att ringa till din mamma - innan det bryter ut ordentligt menar jag. Kissar idag; vad blir det härnäst?

Alla smutsiga detaljer sa...

Rätt till vård är självklart, eller borde åtminstånne vara det. Vad är det för galenskap att göra skilnad på folk och folk. En liten investering i rätt tid betalar sig ofta senare som du så mycket riktigt säger. Det är samma sak med annan vård som inte är somatisk, kriminalvård, psykvård, psykosocial vård. Små investeringar - stora vinster både ekonomiskt och mäskligt.
God dag.

nurseblog sa...

beerbelly: Man kanske bara kan låna den? Det är väldigt svårt att låta bli,tror inte nån skulle märka nåt.. Han är bara såå söt ;)

Mitt rykte börjar fläckas ner, märker jag =)
Planerade kattstölder och lagbrott.. Fast jag är oskyldig, än så länge..

Respekterar din åsikt också, såklart.
Hoppas du får en jättefin kväll!
Kramar

nurseblog sa...

b-flat: Har inte stulit någon kisse idag iallafall...

Ja, det verkar onekligen gå utför ;) Illa, illa.. Kanske det blir en häst? Kan den stå på balkongen, tro?
Kramar

nurseblog sa...

alla smutsiga detaljer: Jo. Enligt föreläsaren så är Sverige och Österrike sämst i Europa på att ge gömda flyktingar vård. (Och vem vill jämföras med Österrike idag?) Att ha t ex personer med obehandlad smittsam tuberkulos i Sthlms tunnelbanor kan leda till en katastrof av stora mått. Speciellt som det börjar dyka upp resistent tuberkulos i Sverige. Viktigt att alla får vård; för deras egen och hela samhällets skull.

Ha en bra kväll!