onsdag 28 maj 2008

Fågeljägaren

Mammas katt har fått smak på fåglar. Hon brukar höra av sig när hon hittar fullt med fjädrar på köksgolvet. Det värsta är att de inte alltid är döda. I morse var en sån dag. Katten kom in med en grön liten fågel i munnen. Hon hade haft blod och smet och fjädrar överallt, för katten hade jagat runt den stackars skadade fågeln och rivit ner halva inredningen. Till slut hade katten haft ihjäl fågeln och lagt den i matskålen. Där fick den dock inte ligga länge, mamma tog bort den, förstås. Det är ju naturens gång, men sorgligt ändå, på något sätt. Svårt att tro att hennes söta lilla kisse kan vara så stygg ;)

Själv mötte jag en skogsmus eller vad det nu var på hemvägen. Jag hoppade till rejält, för den sprang rakt över min fot. I mörkret. Det var nära att jag skrek till, men jag lyckades behålla sansen.
Herregud, folk kan ju tro att jag blev rädd! För en liten mus; eller var det kanske en råtta?
Nu när jag tänker efter kommer jag ihåg att den faktiskt var rätt stor :).

Ifall nu någon fått för sig att jag har någon sorts fobi för det mesta i djurväg, kan jag berätta att jag faktiskt gått ner i en krokodilgrop och klappat en krokodil. Inte på Skansen. Utan i det vildaste Afrika. Förevigat på kort. Stora djur går bättre =)

Snurrig dag annars.

2 kommentarer:

beerbelly sa...

Lite äckligt blir det med katter och deras vilja att ta hem byten. Dessutom att de älskar att använda lekplatssandlådor och rabatter som toaletter. Jag gillar katter som bor på bondgårdar =). Samma med hundar då.. djur som trivs bäst utomhus ska man helst inte ha i stan enl mig.
Damn en gigantisk kloakråtta över foten. Brr. Kan det ha varit en katt?
Modigt med krokodilgrop. Ett coolt minne förstås. Afrika rent allmänt verkar häftigt.
Hoppas du får en bättre dag idag. Mindre snurr och möss!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Jo, jätteäckligt..
Tycker också att djuren ska få vara där de trivs bäst, på landet helst, inte trippa omkring på asfalt..

Precis en sån var det! En gigantisk kloakråtta =) Inte konstigt att man blir rädd när man ska hem i mörkret. De borde också hålla sig till landet...

Det var häftigt med krokodilerna. De var väldigt slöa och´dåsiga, vilket jag är tacksam för idag ;)
Bättre dag idag.
Hoppas din dag varit bra, ska läsa nu!
Kram