tisdag 13 maj 2008

Svart tisdag

Från dålig dag igår till en jävla skitdag idag, rent ut sagt. Kan man inte få lite paus mellan de jobbiga dagarna? Minst en vecka, tycker jag vore rimligt. Fick jag önska; aldrig mer såna här dagar.

Blev väckt kl 04 av att katten jag fått på besök (och som ockuperade min säng, var tvungen att flytta på honom när jag skulle sova) hade ner en blomkruka. Han åkte genast ut, skulle upp vid fem så jag blev lite irriterad.

Tog ett tidigare tåg, för att hinna med att dricka kaffe i lugn och ro på jobbet, vilket var en riktigt dum idé, men så är jag ju blondin också ;).

Efter en bit med pendeltåget; tvärnit. Och vi hade kört ihjäl en människa. Tydligen nån som bestämt sig för att hoppa framför tåget. En och en halv timme satt vi inlåsta på tåget, först skulle räddningstjänst, polis, ambulans jobba, sedan väntade vi på att tågpersonalen skulle bli avlösta (jag lider med den stackars lokföraren). När ny personal anlänt, visar det sig att tåget inte fungerade längre,och jag vill helst inte tänka på hur det kan komma sig. Till slut tas beslut om evakuering av tåget. Polis och brandmän hjälpte till att ta emot oss, eftersom vi fick hoppa ner på spåret. Vi blev ombedda att absolut inte titta åt vänster. Vilket alla förstås gjorde. Sedan lång promenad (tur att jag inte trippade omkring i högklackat) på alla stora stenar längs spåret, för det hände mellan två stationer. Ersättningsbuss till en ny station, där det väntande tåget fick problem med dörrarna. Kan det bli bättre? Som en riktigt dålig fars.

Ja, så mycket kan jag säga, att inte blev det nåt kaffe när jag kom till jobbet :(
Kom in vid tiotiden. Och jag gick vid sextiden hemifrån.

Sedan larm på larm under dagen (dvs när ambulanserna kommer in med blåljus). Och saker fortsatte att krångla, men på nåt sätt förvånade det mig inte ;).

Och vad händer på hemvägen? Jo, bussen kommer inte! För f...n. De ringer in en extra buss. Så hemma ca en timme senare. Hoppas trenden bryts imorgon. För om det är tänkt att veckan ska vara så här, då tänker jag dra täcket över huvudet och stanna där.

Pratade med en tjej som var alldeles skakig efter det att vi evakuerat tåget, fick lugna henne lite. En del stod och grät vid rälsen. Kanske skulle det finnas stöd för människor i såna situationer? De kunde väl skicka ut röda-kors-personal eller andra frivilliga. Det var ju rätt blodigt, om man säger så. Även om personalen täckt över tåget med lite filtar.

Det är för sorgligt att folk mår så dåligt att självmord tycks vara den enda utvägen.
Tänker också på de anhöriga och tågpersonalen.

Var rädda om er!

6 kommentarer:

beerbelly sa...

Surt med en skitdag till. Riktigt jobbigt med folk som tarlivet av sig och kanske ännu värre för anhöriga.
Kände en som gjorde det och det var/är fortfarande jobbigt.
Hoppas du får en väldigt mycket bättre onsdag!

Unknown sa...

Fy, vad otäckt! Vad säger man i sådana här situationer?

Håller med dig att det verkligen är tragiskt när folk inte ser någon annan utväg än att hoppa framför ett pendeltåg. Och samtidigt kan jag också undra varför man väljer ett sådant tillvägagångssätt. Tänker man inte alls på den stackare som kör tåget? Och tänk om man skulle råka klara sig...! Hur kul är det att kanske bli invalidiserad för resten av livet?

Jag hoppas att trenden vänder för dig snart så att du slipper sådana här överjävliga dagar framöver. Du får väl göra som Annie, i musikalen med samma namn, och brista ut i sång när det känns tungt:

"The sun will come out tomorrow. Bet your bottom dollar that tomorrow there'll be sun..."

Den kan du sjunga för dina patienter också. *skrattar*

nurseblog sa...

beerbelly: Ja, det är jobbigt och jättesorgligt.

Tack. Haft en betydligt bättre dag idag =). Är på riktigt gott humör..

Hoppas du haft det bra idag du med.
Imorgon är det torsdag, då ska väl allt bara flyta på, om jag förstått det hela rätt ;)

nurseblog sa...

b-flat: tror inte mina patienter skulle uppskatta om jag brast ut i sång när de ligger döende på britsen.. och de som väntat i nästan åtta timmar skulle väl skjuta mig, eller nåt :(

Fast kanske nån liten truddelutt..
Ska tänka på saken =)

beerbelly sa...

Gott humör låter som det ska :)
Skönt att du haft en bättre dag.
Jag ska försöka se dagen lite mer positivt. Det är åtminstone hockey på tv ikväll som kanske kan vara sevärt.
Hehe ja om någon dag är bra i veckan så borde det vara torsdag.. vi får se.
Ha det super bra ikväll!

nurseblog sa...

beerbelly: Hockey ikväll?? Har jag totalt missat, går visst runt i min egen lilla värld.. då får filmen vänta =).