tisdag 20 maj 2008

Toxisk detox

Har ett väldigt hälsosamt jag någonstans inom mig, det är jag övertygad om. Har väntat halva livet på att det ska blomma ut i full prakt och få mig att med glädje börja varje morgon med yoga och nyttiga hälsodrinkar. Eller åtminstone knapra på en morot. Men det vill sig bara inte :(

Gick så långt för ett tag sedan att jag köpte en bok om detox; det lät ju enkelt, tänkte jag. Inget kaffe eller te eller alkohol eller nåt annat onyttigt på tre veckor. Vet inte hur jag kunde få för mig att det skulle bli enkelt. Jag som är inbiten kaffe -och tedrickare, och inte tackar nej till ett gott glas vin till maten eller en kall öl.. Dessutom var det inget halvfabrikat, inga veteprodukter, inga frukter utom bananer... Ja, ni hör ju. Jag var väl desperat. Det stod att man skulle skutta av energi efteråt. Det lockade.

Jag skäms för att erkänna det; men jag höll bara ut en halv dag. Fick huvudvärk, blev på dåligt humör. Sedan kände jag en enorm längtan efter att gå ut och handla. Och det blev inte handlat några nyttigheter då ;) Har väl aldrig ätit så onyttigt som den kvällen.

Ja, det är ju för tragiskt.

Fast jag tränar en del =)

5 kommentarer:

beerbelly sa...

Låter som du har en normal kropp som säger ifrån :)
Om kroppen gillade svält så skulle det nog inte sett så ljust ut för människorna. Mer som pandorna ..
Vilket tragikomiskt djur. Ett djur som inte verkar vilja para sig påväg att dö ut. No shit..
Ha en bra dag!

nurseblog sa...

beerbelly: Jo, det är nog så.

Pandorna... Tror inte det handlar om att de inte vill para sig; de hinner helt enkelt inte. De gnager ju på sin bambu dagarna i ända ;)

Ha det gott!

beerbelly sa...

Aha en prioriterings sak alltså .. lurigt.

Unknown sa...

Ja, du; det är inte lätt. Tycker jag får kämpa bara för att vara vegetarian - och det är inte lätt det heller. I alla fall inte när man har en sambo som envisas med att vara meateater.
Hur gör man t ex när man kommer in på ett matställe, tillsammans med nämnda sambo, och finner att där inte finns någon vegetarisk rätt på menyn?
I de lägena har jag sagt till mig själv att det är kyckling som gäller, men det känns ju inte heller bra.
Om jag frågar dig hur du gör i de lägena så svarar du att du går någon annanstans, men om man inte kan det då?

nurseblog sa...

b-flat: Ja, det är knepigt.. Man får ta mod till sig och be att de fixar till nåt utan kött. De flesta restauranger bör ju kunna greja det. Annars får man äta allt annat. Tips: beställ ingen gryta då ;)...

Ha en fin dag!

Kramar