lördag 31 maj 2008

Om dåliga dagar

Ingen kan väl ha missat budskapet att om man bara tänker positivt så ordnar sig allt.
Och om vi bara tänker rätt så kan vi få allt vi önskar och drömmer om. Negativa tankar ska bytas ut. Omedelbart. Helst ska man programmera sig själv så att dessa tankar inte dyker upp överhuvudtaget. Nypa sig själv varje gång en negativ tanke dyker upp. Eller ha en nål i fickan och sticka sig i låret, helst så hårt att man aldrig vågar göra om det..

Jag är inte så säker på att det är så enkelt. Tror nog det är viktigt att försöka att inte gräva ner sig alltför djupt i sorg och bedrövelse, men vissa saker behöver man få fundera på. Få tillåtelse att känna. Att våga stanna en stund i det negativa kan göra att man plötsligt hittar vägen ut. Vägen hem. Att våga sörja, att tillåta sig att känna saknad och längtan ger en annan dimension till livet. Jag tror att man bara begraver dessa känslor inom sig annars, och så en vacker dag exploderar det. Det tror jag vi har sett alldeles för många exempel på. Den här pressen vi alla lever med att vi ska vara så himla lyckliga och vältränade och coola tär på oss.
Jag ser baksidan av den här pressen varje dag på jobbet.
Vi tror att det är något fel på oss om vi vaknar upp och inte mår riktigt bra en dag.
Vi tror att alla dagar måste vara lyckliga dagar.

Men man måste inte alltid vara på topp.

Det är nog bra med en vettig balans mellan allt. Annars kan det lätt bli en sorts falsk, glättig yta där man bara inte låtsas om att man även har lite mörkare sidor och att man faktiskt tappar fotfästet ibland. För när man tappar fotfästet börjar man leta efter fast mark att stå på, och oftast så hittar man just det. Och förhoppningsvis har man lärt sig något under tiden. Som att dåliga dagar är en del av livet, precis som bra dagar. Och att dåliga dagar också tar slut.

Tänker på en sak som Florence Nightingale sade:

"Om ingen var missnöjd med sin lott skulle världen aldrig gå framåt"

9 kommentarer:

beerbelly sa...

Bra text. Tror du (och florence) har rätt.
Ha en bra dag!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Tack.
Räknar kallt med att vinna storkovan idag. Isåfall lovar jag att det blir jag som bjuder på den där ölen. Du kan till och med få två ;)
Hoppas du får en bra dag i solen.
Kramar

beerbelly sa...

Gött med storkovan. Kanske rent av kan bli lite jordnötter till ölen då?
Jag hoppas på lotto sen. Blir nog inte rättat förens senare dock. Hemma och vänder bara. Rejält varmt i solen så nu är målet uteservering i skuggan =)
Hoppas du har det bra med!
Kram

Unknown sa...

Jag tror att man skall tänka positivt om det negativa. Det är precis som du säger, att man aldrig kan fly från det negativa. Men man kan våga möta upp med det och tänka kreativt kring det. Precis som du säger. Du menar ju att om man sitter en stund och tänker så finner man lösningar. Men det tror jag bara att man gör om man tror och vill göra det. Tänker man negativt så gör man det inte. Eller har jag fel nu? =)

nurseblog sa...

beerbelly: Jordnötter och jordnötter... vi kanske kan dela på en jordnöt, de är ju rätt stora trots allt... och går ju bra att dela på =) Du kan få den största halvan ;)
Kram

nurseblog sa...

b-flat: Tror inte alls att man alltid finner lösningar för att man sitter ner en stund..
Inte gör jag det iallafall, skulle vara tacksamt om det var så enkelt. Menar bara att det är sån hysteri runt att tänka positivt,det är nästan inte tillåtet att vara ledsen längre.
Kramar

beerbelly sa...

Hehe du förstår att du skulle göra succé då :)
Det gick sådär menar du.. dags för mig att rätta lottot tror jag.. troligen rejält rik mao =)
Kram

Alla smutsiga detaljer sa...

Om du inte gjort av med alla pengarna har jag ett tips här:
http://www.wayoutwest.se/grinderman

nurseblog sa...

alla smutsiga detaljer: Tack! Tror du precis räddat min sommar!
Ha det gott!