onsdag 28 maj 2008

Den gamle mannen

Lugnare idag. Fått i mig min normala dos kaffe, en bra dag med andra ord ;)

Fick dock smita ut försiktigt från jobbet, tv-intervju pågick utanför. Men vi var som tur var förvarnade eftersom några kollegor skulle prata och kommentera det nya avtalet.
Det var ett väldigt borstande och fixande och putsande i omklädningsrummet =)
Lite sprayande och trängsel framför speglarna kan det ju vara även i vanliga fall, men... nu var det aningen mer än vanligt, kan jag säga...
För att passera kamerorna någon sekund :)

Hade inga större förhoppningar på avtalet från början. Har ni sett Ingela Gardner Sundström? Förstod direkt att hon inte skulle ge med sig i första taget. Inte i andra heller. Eller tredje. Ingen gullig liten tant det där inte. Man blir ju rädd när man ser henne..
Borde kanske ha haft ett seriöst inlägg här och nu, men nej.. är alldeles för trött i huvudet efter en dag på jobbet..

Var med en dålig patient på röntgen idag, en gammal man. Hade hjälpt honom mycket under dagen. Plötsligt medan vi småpratar börjar han gråta förtvivlat. Visar sig att hans hustru sedan typ 40 år tillbaka dött nyligen. Han orkade inte längre, ville inte fortsätta, gammal, ensam, sjuk. Han bad mig att få dö. Höll hans hand istället. En varm filt. Fick ett leende tillbaka. Vi hann prata en del, tror det är viktigt att ta sig tid till det, många gamla människor är så ensamma och isolerade. Inte alla, förstås.
Sedan ville han säga adjö och tacka ordentligt innan han åkte iväg, tog min hand.
Sånt värmer ända in i själen.

Jobbar kväll imorgon också; sedan ledig i tre dagar! Hur skönt som helst. Hörde nåt om att det skulle bli kallare i helgen; men det måste ha varit ett skämt eller nåt..
Vill ha sol och värme.

Hoppas ni får en superbra torsdag!

9 kommentarer:

beerbelly sa...

Trist att det inte gick som ni ville med avtalet.
Behöver som sagt inte diskutera det nu men jag fattar inte ert fack precis som jag inte fattar lärarnas.
Är det verkligen era åsikter de jobbar efter?
Släpper det som sagt men kanske återkommer om det.
Fint att du pratade med honom. Inte lätt att bli gammal i ett "modernt" samhälle.
Hoppas du får en bra dag imorgon och super bra lediga dagar. Tror det blir varmt!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Nej, vi har en alldeles för mesig ordförande. Vet inte vems sida hon står på..

Blir så illa berörd av alla dessa ensamma gamla. Han berättade att han bett om att få maten hemtjänsten kom med upplagd på en tallrik (han var blind på ett öga), men de vägrade, för då kostar det extra...

Tack snälla! Håller tummarna för lite värme..
Hoppas kvällen varit bra och att vinaren var god ;)
Kram

beerbelly sa...

Jag som står utanför och inte har riktig koll tycker det är mest konstigt att förbundet/ni ställer krav som innebär "alla" ska ha si och så mycket. Enda chansen (tror jag) att få rejäla ökningar är diffrentierat lönesättning. Gäller för övrigt lärare med.
Känner en lärare som bytte komun det fanns inget utrymme för löneförhandling där inte. Jaha du har jobbat så många år då får du såhär mycket. Märkligt.
Diffrentierad lönesättning + att de som är mest missnöjda slutar har mycket större effekt än strejker.

Mina åsikter bara förstås. Det är ju upp till er som tur är att bestämma hur ni vill ha det. Jag har inte världsherravälde .. än.. muahaha :)

Hoppas förstås också att ni är ganska nöjda ändå så det inte känns för trist. Det är ju det viktigaste.

Håller med. Det är jobbigt att veta hur många som har det svårt bland de äldre. Min fader förespråkade alltid att vi skulle ha allmän värnplikt tjejer/killar alla mao. De som inte gjorde militär eller funkade i vapenfri som finns idag skulle få jobba med äldre och liknande. Inte för att ta hemtjänst jobb alltså utan bara som sällskap och springpojkar/flickor. Jag gillar idén.

Vinaren var god. Slutade som tur var efter ett par glas. Mer om den ikväll =)
(Mastodont kommentar ..)
Ha en riktigt bra torsdag!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Håller med!
Tycker också det är konstigt. Fokus har mest legat på inkomstlönen, men själv tycker jag att det är viktigare att det finns utrymme för en bra löneutveckling. Många väljer nu att åka till Norge och jobba, lönen är minst den dubbla där..

Tycker gott du kunde ha världsherravälde en dag eller så och genomföra lite bra förändringar ;) Det behövs.
Din faders idé är inte dum alls! Många gånger kommer äldre in till akuten för att de ätit och druckit dåligt. Det i sin tur beror ofta på att de inte orkar gå ut och handla, eller helt enkelt inte kan. Och ibland saknar de aptit för de är ensamma och deprimerade.
Vem skulle inte göra det om man satt instängd i en lägenhet helt ensam.. Lite sällskap skulle kunna göra underverk.

För min egen del, eftersom jag precis bytt jobb, var jag inte riktigt med i matchen iallafall.. Precis innan strejken började fick jag välja mellan högre lön men stå utanför årets löneförhandlingar eller gå ner i lön (!!) och vänta på det nya avtalet. Valde den högre lönen. Har inte vågat räkna på om jag gjorde ett dumt val..
Trivs bra på nya jobbet iallafall ;)

Ha en jättefin torsdag! Ser fram emot att få höra mer om vinaren ikväll =)
Kramar

beerbelly sa...

Erbjudandet om att få del i vinare, eller en helt egen öl (wow), ute kvarstår. Säg till om du blir sugen och får tid.
Ha det bra idag som sagt!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Hehe, måste jag välja? Ja, då får det bli en helt egen öl :) Ser fram emot det.

Och skulle nu mot all förmodan någon av oss bli hämtad och tvångsintagen; om det nu skulle upptäckas att vi pratar för oss själva och vi skrämmer någon, får väl den andre organisera ett fritagningsförsök eller nåt ;)
Kramar

beerbelly sa...

Hehe Det låter som en plan :) Tror vi har en bra chans att klara oss utan tvångströja men säker kan man förstås aldrig vara. Du får försöka hålla händerna i styr mao =)
Säg till när det passar.
Ha en bra dag (ledig om jag inte minns fel)!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Hehe ska jag hålla händerna i styr.. Blir svårt, men jag får väl försöka ;)

Annars trodde jag att det var du som skulle hamna i tvångströjan, jag har redan börjat planera fritagningsförsöket =)

Kramar

beerbelly sa...

Hehe jag tror inte det blir så svårt men roligt att skojja om.
Misstänker att tvångströjan blir min jag också ;)
Tror mer på att det blir du som ringer de vita gubbarna än att det blir något fritagningsförsök men uppskattar tanken.
Kramar