torsdag 19 juni 2008

En fullständigt galen dag

Morgonen förflöt i lugn och ro. En av de bättre morgnarna på länge, faktiskt.
Men sedan..
Jag trodde jag hade gått vilse först när jag inte hittade busshållplatsen.. Herregud, en busshållplats kan väl inte bara försvinna?? Eller har sl beslutat sig för att sluta köra buss på den här sträckan?
Tänkte för ett kort ögonblick att det kanske var ödet som ville att jag skulle hålla mig hemma istället ;) Fast sedan såg jag. Man hade helt enkelt flyttat busshållplatsen typ hundra meter längre bort.. men vad f-n... tack för det :/ ännu längre till jobbet... Jag hann med bussen iallafall, fast det var mest ett äldre pars förtjänst, det tog sin lilla tid innan de kom på bussen och hade hittat biljetter etc..

När jag sedan kliver av tåget ser jag en äldre dam som ligger mitt på trottoaren med en cykel mellan benen och helt likblek i ansiktet. Gick förstås fram för att hjälpa henne upp, vilket jag trodde skulle bli en enkel match. Tänkte att jag kunde kasta upp henne på cykeln sedan och ta med henne till jobbet.. Men det är inte så lätt att få bort en cykel från en gammal dam som inte vill röra på sig...nu vet jag det iallafall.. Ingen som kom till hjälp först, bara jag och den stela tanten...med fötterna farligt nära den framrusande trafiken.. försökte på alla möjliga sätt lirka bort cykeln, vågade inte röra tanten förrän jag visste om hon var skadad eller inte.. hon sade knappt ett ljud...var nästan halvvägs att lyckas när en bastant kvinna kom till undsättning. Tillsammans fick vi bort cykeln och upp tanten på fötter igen.. Verkade inte gjort sig illa, alla delar kvar och fungerande, hon var mest omskakad, så vi satte henne vid busshållplatsen så hon fick pusta ut lite...

Mot jobbet i rasande fart. Först möte. Sedan väntade ortopeddisken igen.. Tänkte att det ändå borde bli en lugn kväll med tanke på matchen.. Dröjde förstås inte länge förrän det var helt kaotiskt. Och det är ingen överdrift, jag lovar. Var fullt med patienter. Hade dessutom ett antal förvirrade tanter som jag fick placera strategiskt för att kunna hålla ett öga på så att de inte bröt andra höften också.. Dessa tanter höll inte mun en sekund. Och eftersom de såg mig ropade de ideligen. Försökte byta bort en av tanterna till kirurgdisken men de hade redan hört henne ropa och avböjde det generösa erbjudandet :/
Läkarna höll på att skratta ihjäl sig..
Min syn på äldre förändrades för alltid då en tant kom in efter att ha druckit sig berusad. De hade fått vin och nubbe till maten, i alldeles för liten mängd enligt den här tanten, för hon snodde alla de andras nubbar också.. =) Det hela slutade med att hon var så full att hon ramlade..
En stund efteråt kom en annan dam i 85årsåldern in efter att ha blivit omkullputtad på ålderdomshemmet i något bråk där... Ja, jösses...det är krut i gummorna :)

Lite senare hörde jag en ilsken missbrukare stå och skrika. Han fick syn på mig och gick åt mitt håll, såg nämligen att jag stod vid stickvagnen. Raskt körde jag undan den förstås, fattade ju vad han tänkte, han ville ha nålar.. Jag stack in på expeditionen i ett tafatt försök att komma undan, men han följde efter förstås.. i bar överkropp, blodig, med en rejäl snedtändning.. Hoppades på att få lite hjälp av den läkare som stod där, men hon tog chansen och smet ut bakom ryggen på mig.. fegis.. Killen var bra sur, frågade om jag inte kunde injicera nåt bra..
Det hela slutade med att två väktare fick bära ut honom..

När jag äntligen slutade var jag rätt lättad. Byter om, låser skåpet- och har låst in nycklarna. Hemnycklarna. Nämen vad f-n... Var ju i och för sig bra att jag upptäckte det direkt, hade varit aaaningen jobbigt att åka fram och tillbaka mitt i natten för att hämta nycklar.. Blev tvungen att gå upp och hämta en stor bultsax.. Den var tydligen välanvänd, för det stod tipsat på den om att använda kodlås :/
Inte det lättaste att klippa upp det där; fick ta en till tjej till hjälp, och då gick det till slut..
Tror jag ska skaffa ett kodlås imorgon..

Tänkte nästan stanna till på en pub och se det som var kvar av matchen i stan, men då hade jag ju inte fått se hela, så jag struntade i det och åkte hem.. Fick ha rätt hög musik på i bussen för att inte höra några resultat eftersom chauffören hade mage att lyssna på matchen på radio :/
Men det gick, var fortfarande optimist när jag kom hem! Fast den försvann efterhand.. f-n :(

Jag trodde förresten nästan inte jag skulle komma hem, för busschauffören stannade plötsligt och sprang ut ur bussen. Rymde han? Men jag blev inte särskilt förvånad, vad kan man vänta sig efter en sådan här dag? Men det tog bara några minuter, så var han tillbaka igen och körde vidare. Vad han gjorde har jag ingen aning om.
Tog kisspaus kanske :)

5 kommentarer:

beerbelly sa...

Vad hade hänt med tanten på cykel då tro? Låter knepigt.. hur länge hade hon legat där.
Tanter är bra knepiga de, cyklande, berusade eller hursomhelst :)
Otäckt med knarkare. Ni har vakter där jämt eller?
Men kodlås är ju bara bra om man kommer ihåg koden ;)
Hoppas du får tag på ett bra lås.
Orkar inte säga mer om matchen :(
Hehe ja antagligen var det en välbehövlig kisspaus.
Hoppas du får en riktigt bra dag och betydligt lugnare!
Kramar

nurseblog sa...

beerbelly: Tror hon hade tippat omkull på nåt vis...
Jo det finns ett nummer så vi kan kalla på väktare om vi behöver..
Hehe jag kom på det när jag var och shoppade, att risken finns att jag glömmer bort koden också =) så jag köpte två lås, ett vanligt och ett med kod.. Så jag har i reserv ;)
Tack detsamma!
Kramar

beerbelly sa...

Hehe roligt men smart at planera för det värsta kanske.
Kramar

Unknown sa...

Låter som en helt underbar dag! Skrattade gott när jag läste.

Helt fascinerande med allt som händer när du skall åka buss! Busshållplatser som försvinner och bussar som kör förbi...*garvar*

nurseblog sa...

b-flat: Jo det var rätt sanslöst.. Tog inte ens med allt som hände..
Ja det här med bussarna..jag räknar dagarna till tågen ska börja gå igen..