söndag 22 juni 2008

Om rädsla

Det var lite mindre stressigt idag på jobbet, tack och lov..
Hann dela ut en massa smörgåsar =)
Var med om två nästan identiska situationer under dagen som var så rörande..
Den första situationen var med en kille som behövde få en nål i armen. Det visade sig att han var väldigt stickrädd.. Vet hur jobbigt det kan vara med rädsla för något eftersom jag själv är livrädd för spindlar..och höjder..och getingar...och...eeeh.. tror inte det var något mer.. ;)
Han försökte verkligen förhandla med mig, övertala mig att låta bli att sätta nålen.. Men på den punkten kunde jag förstås inte ge efter. Han hade sin tjej där, så hon tröstade honom lite så att han kunde slappna av lite iallafall.. Det hela gick bra utan att han svimmade eller nåt :)
Den andra situationen var en annan kille som skulle blododlas. Han låg och skakade av frossa under fem filtar men försökte även han förhandla bort sticket i armen.. Inte riktigt förhandlingsläge då, på något sätt =) Tyckte så synd om honom, han var verkligen skräckslagen. Men jag förhandlade förstås inte.. Han hade också tjejen med, och han blev ordentligt ompysslad av henne, vilket var tur.. för annars hade det nog blivit svårt att få några prover alls..
Det är verkligen hemskt när man drabbas av en till synes överdriven rädsla för någonting, dels för att omgivningen kanske tror att man överdriver, dels för att rädslan är påtaglig även om faran kanske inte är det.. Kroppen reagerar på samma sätt oavsett. Det upplevs som en verklig fara för den som drabbas..

Måndag imorgon... inte min favoritdag direkt.. men vem vet, det kanske blir en bra dag trots allt.. Om inte annat så är jag ledig på tisdag =)

2 kommentarer:

beerbelly sa...

Insiktsfullt.
Bra med smörgåsarna också :)
Hoppas måndagen blir bättre än vanligt!
Kramar

nurseblog sa...

Hehe alla var så glada och tacksamma för smörgåsarna..
Måndagen blev aningen bättre än jag trodde, men inte mer..
Hoppas du haft en bättre dag!
Kramar