torsdag 5 juni 2008

Bråkdelen av en sekund

Märkligt hur snabbt livet kan förändras. Hur snabbt en dålig dag kan vändas till en bra (och tvärtom också tyvärr, jag vet). Det är något som är värt att lägga på minnet. Att allt faktiskt kan vända på bråkdelen av en sekund. När man minst anar det, när man är färdig att ge upp, så tilltufsad av livet att man bara vill stänga dörren om sig, kasta bort nyckeln och dra täcket över huvudet, kan situationen plötsligt förändras.
Det kan räcka med ett vänligt ord. En kram. Någon som fortsätter att tro på en fastän man själv har gett upp hoppet.

Den här dagen började med att jag gömde mig under täcket. Hade sovit i fyra timmar när klockan ringde. Fattade noll och ingenting. Enda lediga dagen den här veckan. Och jag måste upp i ottan för att gå till tandläkaren.. Jippie. Alltid lika roligt. Låg under täcket alldeles för länge och försökte komma på någon bra ursäkt för att slippa undan, men orkade inte skjuta upp det heller. Bättre att få det avklarat. Ångrade mig när jag missade bussen. Det gjorde ingenting, skulle det visa sig, för jag hade gått iväg en timme för tidigt iallafall :(
Ont i huvudet, grus i ögonen, och hela stans barnklasser släpptes lösa samtidigt och alla skulle sitta och hoppa och skrika och blåsa ballonger precis intill mig.. Ingen Mp3 med som kunde komma till min räddning heller. Kände mig inte alls på något vidare humör efter att ha varit hos tandis heller. Fast det är ett år till nästa gång =)

Men sedan! Fick hjälp att köra hem synthen, tur var väl det, för jag kunde inte bära den själv.
Så tung, jobbigt det där när man ska iväg och spela, måste alltid ha någon som bär :(
Helt underbar är han, mister kurzweil, kan knappt slita mig därifrån.

Påmindes om hur viktigt det är att ta vara på det vi tycker om att göra här i livet. Inte det andra förväntar sig av oss, utan det vi själva vill och behöver för att må bra. Strunt samma vad andra tycker! Så länge man inte skadar någon annan tror jag att vi alla skulle må så mycket bättre om vi fick göra det vi innerst inne verkligen vill göra. Så ofta gör man saker för att andra ska bli nöjda. För att andra ska tycka att man duger. Men det viktigaste måste väl ändå vara att vara nöjd med sig själv? Att känna att livet kan vara rätt gott ibland trots allt. Att släppa på kraven att vara så duktig jämt och istället slappna av och ha lite kul..

Hoppas ni får en riktigt fin helg!

7 kommentarer:

beerbelly sa...

Spännande första stycke. Hoppas det var något som hände dig och vände dagen till bra.

Brr tandläkaren.

Hehe låter som man borde köpa sig en kurzweil. Roligt med en seriös hobby. Med seriös menar jag något man verkligen gillar förstås.

Håller med om resten med. Viktigt att göra sådant man vill så ofta det går. Allt för sällan tycks det bli tyvärr.

Ha en suverän kväll!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Det var verkligen så. Inget stort och märkvärdigt. Men dagen blev så mycket bättre =)

Tycker absolut du ska köpa dig en kurzweil ;) PC3 då, förstås. Med 88vägda tangenter. Livet blir så mycket roligare =)

Tack. Hoppas du haft en riktigt fin dag i sommarvärmen!
Kramar

beerbelly sa...

Hehe ja en sådan får det bli. Inte ett dugg bortkastad på mig :)
Gött att det blev en bra dag.
Varmt har det varit och skönt.
Ha det bra imorgon med.
Kram och sov gott!

Olle sa...

Tänkvärda ord! :)
Hoppas du får många roliga stunder med nya "leksaken"...jag vet ju själv hur kul det är när man skaffat sig nåt nytt instrument... :)

Tack för besöket och kommentaren oxå!

Hit ska jag komma igen! Sjuksköterskor är mina idoler, för jag har sett erat arbete på nääära håll under mer än 6 veckor så jag vet hur ni sliter!

nurseblog sa...

olle: Hej och välkommen hit!

Ja, har svårt att slita mig därifrån ska jag erkänna.. Hade gärna suttit och spelat dygnet runt ett tag framöver =)

Tack!
Hoppas du får en jättefin dag!

Unknown sa...

Jag tycker att min sambo skall ge mig en Kurzweil. Tycker inte du det? =D

nurseblog sa...

b-flat: Absolut. Den perfekta presenten =)