onsdag 4 juni 2008

Långlunch

Blev snuvad på utekvällen efter jobbet :( Kompisen var tvungen att jobba istället..
Blev dock bara en aning besviken, för jag är ändå så trött att jag antagligen hade ramlat ihop under något bord någonstans iallafall.. Dessutom var jag alldeles full av spår från dagens övningar i gipsrummet.. Inte så roligt att gå ut och äta då, kanske.. Har blivit gipsad ett antal gånger under dagen, och gipsat själv, förstås. Hur roligt som helst. Någon kläckte den briljanta idén att vi borde kunna få gå före i den kilometerlånga lunchkön och roffa åt oss ett bord ute i solen om någon av oss hade gipset kvar. Men snälla som vi är avstod vi naturligtvis ;)
För den delen är det djungelns lag som gäller på lunchrestaurangerna här i stan, spelar nog ingen roll om man så är halvt döende av svält, det duger inte som anledning att gå före i kön..
Så vi fick vackert sitta inomhus, naturligtvis, och några fick bara två gafflar att äta med =)
Men ovana som vi är över att få hela 45 minuter till lunch, njöt vi i fulla drag. Komma iväg från jobbet på lunchen, vilken lyx.. Annars har vi som mest 30 minuter. Om vi inte måste gå ut och jobba på ett larm eller så...

Fick höra att min brorsa råkade på en huggorm mitt i stan idag. Höll på att förlora honom för några år sedan när han blev biten av en giftorm i Thailand. Han satt i godan ro och drack öl på nåt café mitt i stan, märkte först inte att han blivit biten. Sedan veckor på sjukhus där då han svävade mellan liv och död. Och det var andra gången han blev biten.. Fast idag upptäckte han ormen i tid och kunde försätta sig i säkerhet.. Måste erkänna att jag aldrig varit särskilt förtjust i ormar, hur märkligt det än kan låta ;)

Minns när jag arbetade nere i Angola, hur roligt angolanerna tyckte det var att jag blev rädd för alla olika insekter och ormar.. de samlade ihop allt de kunde hitta inom flera kilometers avstånd och visade för mig :( Tror de letade fram något nytt varje dag, tack för det.. Och det var både levande och döda otäckingar.. Ormar, skorpioner, jättekackerlackor, ödlor, och, hjälp!, spindlar... Ryser bara jag tänker på det.. Ibland sparade i små burkar, ibland (oftast) gömda i handen eller bakom ryggen.. Så jag har sett en stor del av insektsbeståndet i Angola... kanske rent av innehar något sorts rekord?

Hoppas ni får en skön kväll!

8 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

angola? MSF?

nurseblog sa...

alla smutsiga detaljer: Har planer på att åka med MSF, men i Angola var det icke-medicinskt arbete.. Var där vid två tillfällen, jobbade bla med ett barnprojekt.
Hoppas du har en bra kväll!

beerbelly sa...

Hehe ja ramla under bordet vill man ju inte göra nykter :). Trist ändå att det inte blev utekväll. Riktigt sköna kvällar nu.
Förstår att det blev ett nöje för barnen att skrämmas. Blir stora minnen i livet av sådana upplevelser som angola förstås.
Otäckt med brorsan också. Tur att det gick bra.
Hoppas du har en bra kväll också och kanske sover under soffbordet nu.
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Ja, får nog ta igen det snart.. Börjar bli riktigt törstig om jag ska vara ärlig ;)

Vet inte vad det är med brorsan och ormar.. Det var riktigt otäckt där ett tag.

Har inte somnat under soffbordet än.. Har vaknat till nu, vilket inte är så bra förstås :(

Hoppas du haft en riktigt skön kväll (ja, dag också förstås..)
Kramar

beerbelly sa...

Nej det är lite trist när man piggnar till för sent.
Tur det finns bot mot törst :)
Ha en bra dag imorgon och sovgott!
Kram

nurseblog sa...

beerbelly: Hehe tack och lov för det ;) Har försökt med lite halvhjärtad bot under kvällen =)

Tack detsamma!
Kram och godnatt

Unknown sa...

Hihihi! Fick just en flashback av dig och din reaktion när vi såg filmen "Imse, vimse spindel" hemma hos mig för ett antal år sedan. Det är en syn man inte glömmer i första taget; du som står upp i min fåtölj och skriker hysteriskt medan spindlarna springer omkring på TV-rutan. Helt underbart! *garvar för mig själv*

nurseblog sa...

b-flat: Jag?? Moi?? Fattar ingenting ;) Har inget som helst minne av några hysteriska skrik..
Är ju alltid så lugn och cool när det gäller såna filmer, har jag för mig =)

Verkar som jag får hem herr synth imorgon.. hehe

Hoppas du har en fin kväll!
Kram