måndag 2 juni 2008

Mannen på bussen

Fick sällskap på bussen på väg till jobbet. Vi vägrade båda att kliva på "sightseeing"-bussen som kuskar runt överallt på alla krokiga avvägar, blev istället stående och började att prata i väntan på den riktiga bussen. Ganska så snart kom vi in på resor. Fick tipset att åka till Slovenien för en spavecka. Ska tydligen vara hur bra och billigt som helst. Han och hans hustru hade precis varit där i sju (!!!) veckor. Antar att det inte var spa hela tiden då.. Fast jag frågade inte. Mannen var alldeles begeistrad över en utomhuskälla han hade badat i; sade att efter att ha plaskat runt där i vattnet i en timme kände han sig som pånyttfödd.. jo.. han sade faktiskt så :)

Men det riktigt intressanta samtalet kom sedan, när vi började prata fiske..
Det visade sig att han faktiskt fiskat haj vid ett flertal tillfällen =) Hade provat både vid kusten utanför Sydafrika och på flera ställen som jag inte kommer ihåg just nu.. Vid ett tillfälle hade de fått upp en haj, vilket inte är det allra lättaste.. Går inte att dra upp dem rackarna bara i kroken de huggit på, utan man måste snara hajen i stjärtfenan först, så det är ett litet konststycke.. Den var över två meter lång och sprattlade på bra..För att få död på den var de tvungna att sprätta upp buken.. (sorry, blir lite slaskiga detaljer här, men det kan inte utelämnas..) Sedan är det tydligen så att ryggfenan är värd jättemycket om man fått upp en haj. Så mitt resesällskap hade kämpat bra länge för att frigöra den, och hade lagt den på tork på däck... men glömde att däcket spolades rent en dag i veckan, vilket var dagen efter. Så den spolades överbord..
Men fatta känslan att få en haj på kroken... Wow.

Mina egna fiskehistorier är inte riktigt lika häftiga :(

Fullt ös förstås idag på jobbet. Ändå helt ok för att vara måndag.

Hoppas ni får en jättebra tisdag!!

7 kommentarer:

beerbelly sa...

Sånt där fattar jag inte. Blir helt spattig om folk jag inte känner måste prata. Brukar väl fixa sig men känns mest fel..
Äter man något mer på haj än ryggfenan?
Cool historia oavsett.
Vad har du fått då?
Ha en bra tisdag!
Kram

Alla smutsiga detaljer sa...

Ledsen men jag måste lämna denna länk.
http://www.expressen.se/nyheter/1.1180371/1.703274

nurseblog sa...

beerbelly: Ja, inte vet jag, men jag råkar ofta ut för folk som ska prata.. Vissa dagar känns det helt ok, som igår med fiskegubben, men ibland vill jag helst vara ifred..Fast då brukar jag bara svara kortfattat och tystlåtet så folk tröttnar..
Hajfiléer ska ju vara lyx...

Hehe jag har världsrekord i att dra upp både abborre, gädda och torsk =) Och en del annat också, men är alldeles för blygsam för att nämna det här ;)
Ingen haj än dock..
Hoppas du får en superbra kväll!
Kram

beerbelly sa...

Jo hajfiléer har jag hört också. Tror de kommer från fenan märkligt nog.
Världsrekord wow :)
Hoppas du har en skön kväll!
Kram

nurseblog sa...

alla smutsiga detaljer: Jo, jag vet, och tycker det är fruktansvärt med alla sorters djurplågeri! Men den mannen jag mötte tog inte bara bort fenorna; hela hajen togs tillvara. Och det är också hemskt, på sitt sätt, jag vet. Men jag fascineras trots det av hajfiske, och vanligt fiske också för den delen..
Ha en bra kväll!

Unknown sa...

Är det den vita hajen som löper risk att utrotas p g a att folk prompt skall koka hajfenssoppa på dem? Osäker nu, men någon/några hajarter ligger illa till vad jag hört.
Men visst kan man fascineras av själva företeelsen även om man tycker att det är fel och vansinnigt. Man behöver ju inte utöva själv...

Unknown sa...

Oj, vad dumt mitt inlägg lät när jag läste det efter att jag lagt upp det. Min slutkläm blev helt fel. Det lät precis som att det är ok med hajfiske så länge man inte själv utövar det, och det var definitivt inte så jag menade. Stryk den sista meningen i mitt förra inlägg. =)