tisdag 3 juni 2008

Utan rustning

Vissa dagar känns det som om jag vaknar upp hudlös och försvarslös och inte kan värja mig mot det jag möter under dagen. Helt utan förvarning når någon jag möter direkt in i mig och berör på djupet. Och jag är tvungen att kämpa hårt för att behålla fattningen och fortsätta göra mitt jobb. Fast ibland har jag bara lust att ställa mig och skrika i ett hörn eller låsa in mig på toaletten och gråta för att livet kan vara så jävla orättvist. Och idag var just en sådan dag.... I vanliga fall brukar det inte vara något problem att hålla en viss distans till det jag möter, men såna här dagar är det kört. Två unga killar vars öden vid olika tillfällen under dagen bara grep tag i mig när jag inte alls var beredd. Ibland känner jag mig bara så liten och maktlös. Fast jag visade det inte utåt förstås, och jag skötte mitt jobb som jag skulle. Annars skulle jag inte kunna jobba med det här. Var kanske lite tårögd emellanåt bara.. Såna här möten påverkar inte själva jobbet, men det är med mig hela vägen hem, ibland en lång tid efteråt. Fan vad grymt livet kan vara.

Måste ha haft nån bad vibe idag, imorse blev jag först halvt ihjälskrämd av sötkissen som jag vill sno med mig hem, fast inte nu längre, han stod bakom en buske och fräste och väste högt åt mig.. Vad sjutton?? Jag som är världens snällaste, han brukar ju alltid kela med mig... Höll på att hamna där i busken själv i rena förskräckelsen.. Sedan gick jag en liten genväg, som jag aldrig ska gå igen, för där blev jag anfallen av en elak fiskmås. Mindre en en halvmeter ovanför mitt huvud flög den, dök ner flera gånger, skrattade rått.. Men vad f-n.. började undra om jag varit så trött att jag tagit fel på duschcremen och soppåsen i villervallan..
Jag hann undan med nöd och näppe, lucky me.. Verkar som jag får införskaffa någon gammal medeltidsrustning att gå i till jobbet. Ska väl kunna skydda mot framtida attacker ;)

Hoppas ni haft en fin dag i värmen!

8 kommentarer:

beerbelly sa...

Låter som en tuff dag. Klart man blir berörd av människor i ditt arbete med. Starkt av er att kunna jobba och hoppas vanan hjälper och inte gör er för avtrubbade.
Tråkigt att det ska vara så jobbigt men kanske hjälper om man orkar fokusera på alla som blir hjälpta.
Hoppas du får en mycket bättre dag imorgon!
Kramar

nurseblog sa...

beerbelly: Tack för uppmuntran. Blir nog bättre imorgon; ska ha utbildning hela dagen och sedan ut med en tjejkompis efter det för att äta och dricka lite gott ;)
Hoppas du får en jättefin dag imorgon!
Kramar

beerbelly sa...

Låter klart bättre.
Tack. Undrenstid är nog förbi men blir det ok så är det gott nog.
Kramar

nurseblog sa...

beerbelly: Ja, de är nog det ;) Men ok är helt klart gott nog!
Hoppas på mindre torka för din del imorgon ;)
Ha det gott!
Kramar

la linda sa...

vad kul att jag hittade hit, gillar ditt sätt att skriva på! :) kan förstå att man i ditt jobb ser och möter öden som är jobbiga och svåra att acceptera, ta in och förstå, men det är tur att det ändå finns de som klarar av att hålla distans, som du, personligen skulle jag absolut inte fixa det. är ganska känslig och blödig av mig ;) och så gillar jag inte sjukhusdoft, får ont i magen och klump i halsen av det :(

Unknown sa...

Jag kan bara helhjärtat stämma in i det som Beerbelly skriver i sin första kommentar.

Varma, varma kramar till dig och så skickar jag med en extra kram som du alltid bär med dig och som du kan plocka fram när det blir tufft på jobbet. ;)

Akta dig för kissen och fiskmåsen i fortsättningen. Vem vet om de får för sig att samarbeta...

nurseblog sa...

la linda: Hej och välkommen hit!
Jo, det blir lite för mycket ibland, som igår. Vill ibland bara kunna ge en kram och säga att det ordnar sig, allt kommer att bli bra.. Men det gör ju inte alltid det, tyvärr.
Men för det mesta är det faktiskt världens bästa jobb =)

Hoppas du får en fin kväll!

nurseblog sa...

b-flat: Tack snälla! Perfekt att ha en extra kram att ta fram när det behövs..

Hehe jag hoppas verkligen inte de smider några såna planer, då är det kört för min del :(
Hörde fiskmåsen skratta imorse igen, på avstånd visserligen, men var tvungen att småspringa fast jag var sååå trött.. ifall den skulle attackera... De är ganska så farliga de där, fast de spelar så oskyldiga klädda helt i vitt ;)
Kram